Frankrig boykotter Céline

50-året for Louis-Ferdinand Célines død bliver alligevel ikke markeret på grund af forfatterens notoriske antisemitisme. Beslutningen vækker polemik, også i jødiske kredse

Forfatteren Louis-Ferdinand Céline var notorisk antisemit. Derfor skal 50-året for hans død ikke markeres, mener den franske kulturminister.
Forfatteren Louis-Ferdinand Céline var notorisk antisemit. Derfor skal 50-året for hans død ikke markeres, mener den franske kulturminister. . Foto: .

Louis-Ferdinand Céline er den mest oversatte og læste franske forfatter i udlandet, næst efter Marcel Proust. Han revolutionerede den franske roman, men han var også notorisk antisemit og nazitilhænger. Derfor bliver 50-året for hans død ikke markeret, har den franske kulturminister, Frédéric Mitterrand, besluttet.

"Céline er en genial forfatter, men den antisemitiske side af hans forfatterskab er afskyelig og gør, at han ikke kan gøres til genstand for en national fejring," udtaler Frédéric Mitterrand.

Céline figurerede ellers på listen over de afdøde kulturpersonligheder, som skal fejres i 2011. Men efter protester fra især nazi-jægeren Serge Klarsfeld har ministeren besluttet at stryge Céline fra listen.

"Frankrig bør stå vagt om sine værdier. Frédéric Mitterrand bør tvinges til ikke at lægge blomster på Célines minde, sådan som (hans onkel, red.) præsident François Mitterrand blev tvunget til at holde op med at lægge blomster på Pétains grav," skriver Serge Klarsfeld i en pressemeddelelse.

Céline udgav to antisemitiske skrifter, "Bagatelles pour un massacre" i 1937 og "L'Ecole des cadavres" i 1938, hvor han blandt andet skrev, at "racemæssigt set er jøderne uhyrer, hybrider, som bør udslettes."

Efter D-dagen i 1944 flygtede Louis Fernand Des- touches, som han rettelig hed, ud af Frankrig med sin hustru, Lucette, først til Tyskland sammen med Vichy-regimets kollaboratører, og derefter til Danmark, som i marts 1945 stadig var under tysk besættelse, og hvor Céline havde gemt sine sparepenge i en dansk bankboks.

Efter befrielsen blev han anholdt og fængslet i halvandet år, inden han i 1951 vendte tilbage til Frankrig efter en amnesti.

Men i mesterværker som "Rejse til nattens ende" fra 1932 markerer Céline også sig selv som en stor forfatter, som kynisk og nådesløst dissekerer mennesket og samtiden, krigen, koloniseringen og den industrielle udbytning. Og han gør det i en stil, med korte slagkraftige sætninger efterfulgt af udråbstegn eller tankeprikker, som ændrede den moderne roman. Efter polemikken om markeringen af Célines død er det nu beslutningen om ikke at markere 50-året, der rejser kritik.

Forfatteren Philippe Sollers kalder kulturministeriet for "censur-ministeriet", og andre kritiserer det, de kalder et knæfald for den politiske korrekthed.

Sandheden er, at Frankrig aldrig har gjort arven op efter denne dr. Jekyll og mr. Hyde. Til nød har man skelnet mellem antisemitten Destouches, som man har skyndt sig at glemme, og forfatteren Céline, som man derved bedre kunne bevare.

Som den jødiske filosof Bernard-Henri Lévy har formuleret det:

"Markeringen kunne have været brugt til at udforske det mysterium, at man både kan være en glimrende forfatter og et dumt svin, og vise især de yngre generationer, hvordan det er muligt på én gang at være genial og infam."

bpedersen@k.dk