Franz Schuberts ”Der Hirt auf dem Felsen”: Der er østrigsk alpeidyl i værket

Franz Schuberts ”Hyrden på klippen” rummer en længsel efter kærlighed og en glæde over naturen

På denne indspilning ”Elly Ameling Schubert Lieder” kan man høre ”Der Hirt auf dem Felsen” med den hollandske sopran Elly Ameling.
På denne indspilning ”Elly Ameling Schubert Lieder” kan man høre ”Der Hirt auf dem Felsen” med den hollandske sopran Elly Ameling.

En af Franz Schuberts sidste kompositioner blev ”Der Hirt auf dem Felsen” (Hyrden på klippen), som noget usædvanligt er skrevet for sangstemme, klarinet og klaver. Der var tale om et bestillingsarbejde fra den østrigske sopran Anna Milder-Hauptmann (1785-1838), som tidligere var gået i brechen for Schuberts sange. Hun havde flere gange bedt ham om at skrive ”en idyllisk tysk scene”, som hun kunne turnere med på sine koncertrejser. Måske var det også hendes idé, at der skulle være et yderligere instrument til at akkompagnere, gerne en blæser, men måske ikke specifikt en klarinet.

Det er måske snarere Mozart, der har inspireret Schubert til denne løsning. I sin store Schubert-biografi (forlaget Klematis, 2013) skriver Valdemar Lønsted, at ”det lysende fortilfælde” på klarinetakkompagnementet kan have været Sextus’ arie ”Parto, parto” fra operaen ”La Clemenza di Tito”, som Mozart havde komponeret i sit dødsår 1791, men som siden var kommet til at stå i skyggen af den mere slagkraftige og melodiøse ”Tryllefløjten”, også fra 1791. Man kunne også pege på, at Mozart i slutningen af sit liv skrev to skelsættende værker for klarinet, en hel koncert, der i sin genre vel aldrig er overgået, og klarinetkvintetten, der stadig har status som et af de mest helstøbte værker i kammermusikkens historie.

Schubert blander i sit værk et stykke alpeidyl – ikke noget ukendt fænomen hverken dengang eller i dag – med raffineret sangkunst – eller han sætter så at sige østrigsk jodlen over italiensk bel canto. Det skriver Lønsted. Lieden udtrykker i sin tredelte form på enkel vis længsel efter kærlighed og glæde over naturen, som når sopranen til sidst nærmest jubler:

”Der Frühling will kommen,

Der Frühling, meine Freud’,

Nun mach ich mich fertig

Zum Wandern bereit.”

Foråret er påkaldt, nu venter vandringen – også den er et ægte schubertsk tema, der ikke mindst optræder i hans vidunderlige sangcyklus ”Die Schöne Müllerin”.

Selv lærte jeg ”Hyrden på klippen” at kende i en indspilning med den fremtrædende hollandske sopran Elly Ameling. Den kan stadig kalde forårsfornemmelser frem i mig.