Fredericia Teater erobrer Operaen

Musicalen Aladdin tager kegler i København med forrygende tempo og gedigne præstationer i de store roller

DF Sommer gruppemøde på Hindsgavl slot. i dag onsdag den 3 august. hvor Kristian Thulesen Dahl, Pia Kjæsgaard og Peter Skaarup møder medierne. (Foto: Jesper Kristensen/Scanpix 2011)
DF Sommer gruppemøde på Hindsgavl slot. i dag onsdag den 3 august. hvor Kristian Thulesen Dahl, Pia Kjæsgaard og Peter Skaarup møder medierne. (Foto: Jesper Kristensen/Scanpix 2011). Foto: Nikolai Linares Denmark.

Inden den rigtige operasæson begynder, strømmer folk til Operaen på Holmen i København for at opleve musik og sang i en ganske anden stil end den, der kommer til udtryk hos Wagner og Verdi. Det er Fredericia Teater, der frem til den 20. august gæstespiller i hovedstaden, og succesen er for længst slået fast.

Den mere end to timer lange forestilling Aladdin udmærker sig ved et forrygende tempo, en bragende flot scenografi og nogle mere end gedigne præstationer i de store roller: Johannes Nymark og Maria Lucia Heiberg Rosenberg er sødmefulde, velspillende og velsyngende som gadedrengen Aladdin og sultandatteren Jasmin, der selvfølgelig får hinanden til sidst.

Aladdin får uvurderlig hjælp af tre andre gadedrenge gøglende fremstillet af Max-Emil Nissen, Teit Samsø og Kim Ace Nielsen. De sætter tempoet og får allerede i åbningsscenens kamelnummer publikum med sig. Der synges og danses og ageres med liv og lyst, nogle gange på kanten af det overspillede, og det er lige ved at blive for meget.

LÆS OGSÅ: Gyseropera viser skræmmende sladder

Men så gør lampens ånd i skikkelse af Pelle Emil Hebsgaard sin entré, og det er benzin på bålet for de fire gadedrenge.

Hebsgaard har fra første færd fuld power på turboen og kommer til at fungere som en slags overgadedreng. Sjældent har man oplevet en skuespiller i den grad komme ud over rampen. Skurken Jafar og hans sleske medløber Jago bliver fortolket med grovfilen af Martin Loft og Kim Brandt. Ren Disney.

Også programmet til forestillingen er overdådigt. I en slags røgsky fra lampen fastslår teaterdirektør Søren Møller, at Fredericia Teater med sin version af Disneys Aladdin har ønsket at realisere en forestilling, som trækker både på det arabiske, det danske og det amerikanske. Han har bestemt ikke lovet for meget, selvom der er en markant overvægt til den amerikanske side. Og skønt der for mig at høre ikke er så mange vitaminer i Alan Menkens musik, kan man trygt trække et par klicheer som familieforestilling og smæk for skillingen frem af posen. Stående ovationer til et ensemble, hvor alle medvirkende så tydeligt selv havde nydt forestillingen.

Kristeligt Dagblad har tidligere interviewet Søren Møller om opsætningen. Læs artiklen på

k.dk/kultur

kultur@k.dk