Frihed er én af de smukkeste nådegaver

Emnet er frihed og fangenskab på tværs af tid og sted i en ny udstilling i domkirken i den spanske by Cuenca. Her vises blandt andet værker inspireret af forfatteren Miguel De Cervantes i anledning af 400-året for hans død

Denne installation af den spanske kunstner Florencio Galindo hedder ”Diktatorens labyrint”. Den består af pigtråde, hvorpå der er bundet små blå sløjfer, som skal symbolisere håbet og friheden, der spirer på trods af undertrykkelse og censur. –
Denne installation af den spanske kunstner Florencio Galindo hedder ”Diktatorens labyrint”. Den består af pigtråde, hvorpå der er bundet små blå sløjfer, som skal symbolisere håbet og friheden, der spirer på trods af undertrykkelse og censur. – . Foto: Jens Ulrich Pedersen.

”Friheden er én af de smukkeste nådegaver, som himlen gav menneskene,” skrev den spanske forfatter Miguel de Cervantes (1547-1616) i sin berømte roman om Don Quixote af La Mancha.

Og Cervantes selv lærte af bitter erfaring at sætte pris på friheden, fordi forfatteren i næsten fem år blev holdt fanget af pirater i Algeriet, der krævede en løsesum for at sætte ham fri.

Her i 400-året for Cervantes’ død er menneskets frihed til at tænke, kreere og udtrykke sig ledemotivet i en udstilling, der i dag åbner i domkirken i Cuenca og kan ses frem til den 6. november i år.

Udstillingen i domkirken er blot én af mange kulturelle arrangementer, der i år markerer jubilæet for Cervantes. Romanforfatteren levede et eventyrligt liv, først var han med i den kristne armada mod tyrkerne, og siden blev han slave hos maurerne i Algeriet. Sidst i 1590’erne blev han sat i fængsel og anklaget for underslæb hjemme i Spanien, og han døde fattig i Madrid i 1616.

”Frihedens poesi”, som udstillingen hedder, består af tre separate udstillinger med værker, som er placeret forskellige steder i den store gotiske domkirke, men bundet sammen af et fælles argument, nemlig frihed.

Den besøgende møder først to nyere værker inspireret af Cervantes af den spanske kunstner Florencio Galindo. Derefter seks installationer af den kinesiske kunstner og aktivist Ai Weiwei, som i 2011 blev arresteret og fængslet i 81 dage, fordi han anklagede sit hjemlige styre for at være korrupt.

De seks installationer kaldet ”S.A.C.R.E.D.” er situationer med hyperrealistiske modeller fra hans ufrivillige ophold i en fængselscelle i Kina, som man kan få et indblik i gennem et glughul.

Den tredje udstilling er skulpturer og malerier af spanske kunstnere, som alle oplevede et slags mentalt fangenskab under det fascistiske Franco-diktatur, fordi de ikke kunne udtrykke sig frit.

”Både Cervantes og Ai Weiwei brugte deres fængselsophold til at være kreative i forhold til begrebet frihed,” fortæller udstillingens kommisær Carlos Aganzo.

”Cervantes blev inspireret til at skrive sin roman om Don Quixote, som red ud for at forsvare friheden og andre af hans idealer. Og Weiwei til at lave sine installationer, som er en anklage mod det kinesiske styre for at undertrykke og censurere såvel hans egen som andre kunstneres udtryksfrihed. Derved kommer de to hovedfigurer, Cervantes og Ai Weiwei, til at indgå en slags dialog, selvom de levede i forskellige århundreder.” siger han.

Ai Weiweis installation blev første gang vist i Europa i en nedlagt kirke under Biennalen i Venedig i 2013. Og han stillede den gratis til rådighed, da han hørte, at arrangørerne af den spanske udstilling ville udstille den i domkirken i Cuenca.

Det er initialerne på engelsk for ordene ”Aftensmad, Anklagere, Rengøring, Ritual, Entropi og Tvivl”, der tilsammen danner ordet ”sacred”, som betyder ”hellig”. På trods af at være ikke-religiøs faldt installationen i god jord hos den katolske kirke i Spanien – omend det slet ikke er første gang, at én af landets domkirker bruges til en ikke-religiøs udstilling af den størrelse.

”Vi kan fuldt ud tilslutte os budskabet om friheden som én af menneskehedens grundlæggende værdier. For det er jo også det kristne budskab,” som domprovsten Antonio Fernández Ferro udtrykker det.

Han oplyser, at 10 procent af entréprisen på 10 euro går til to velgørende organisationer, der hjælper flygtninge.

For Miguel Ángel Albares, der er præst og kunstnerisk leder af projektet i katedralen, er udstillingen ”en anledning til at vise, at kirken ikke lukker døren for nogen”.

”For otte århundreder siden, da denne katedral blev bygget, var den et fristed for alle, troende som ikke-troende. Vi vil gerne vende tilbage til kirkens oprindelige formål, og det går jo fint i spænd med pave Frans’ budskab om større tolerance, åbenhed og dialog,” siger han.

Cuenca er i øvrigt en meget kunstnerisk by. Her blev Spaniens første museum for abstrakt kunst grundlagt for 50 år siden, da diktatoren Franco endnu regerede. Museet er indrettet i et af de karakteristiske hængende huse, som har gjort Cuenca berømt, og som for 20 år siden var med til at placere byen på listen over Unescos verdenskulturarv.

Den kinesiske kunstner Ai Weiwei sad i 2013 i husarrest i sit hjemland Kina og er med på udstillingen om fangenskab i Cuencas domkirke. Her er det et af hans udstillede værker i serien S.A.C.R.E.D. –
Den kinesiske kunstner Ai Weiwei sad i 2013 i husarrest i sit hjemland Kina og er med på udstillingen om fangenskab i Cuencas domkirke. Her er det et af hans udstillede værker i serien S.A.C.R.E.D. – Foto: Scanpix, Reuters/Susana Vera