Prøv avisen
Bog

Spændende krimi fra nyt nordisk krimi-navn

4 stjerner
"Maestro".

Norske Geir Tangens debutkrimi, ”Maestro”, slår takter an, der lover godt for de næste fra hans hånd

”Maestro” er en både hyggelig og spændende krimi fra et helt nyt navn i skandinavisk krimi, norske Geir Tangen. Måske er han kendt af krimielskere, for han har Norges største krimiblog, hvor han har anmeldt omkring 200 norske og udenlandske krimier, og med ”Maestro”, som nu er kommet på dansk, beviser han, at han ikke kun kan skrive om krimier, men at han klarer sig på lige fod med andre etablerede krimiforfattere, når det handler om selv at skrive en.

”Hyggelig” er måske et lidt mærkeligt ord at føje til en krimi, men der er lidt provinshygge i Geir Tangens beskrivelse af Haugesund, hvor historien udspiller sig, over den lokale avis, hvor en af hovedpersonerne arbejder, og over miljøet i det hele taget, hvor man synes at kende hinanden, uanset om man arbejder på avisen, i politiet eller på biblioteket.

Men til gengæld er der ikke meget hygge over det mord, der indleder historien. En kvinde kastes ud fra et højhus, og dagen før fik journalisten Viljar Ravn Gudmundsson en e-mail, hvor drabet blev forudsagt.

Viljar er en forhutlet sjæl, der for et par år siden var avisens stjernereporter, men som nu er faldet fra tinderne og kun med det yderste af fingerneglene holder fast i noget, der minder om et nogenlunde normalt liv.

Selvfølgelig bliver politiet interesseret i journalisten, der igen modtager en e-mail med forudsigelse af endnu et mord. Og det skal vise sig, at der er flere på vej, og selvom politiet arbejder på højtryk og undervejs får hjælp af en arrogant storbystrømer, som ingen kan lide, så kommer man ikke ud af stedet. Offer efter offer dør, og det er først, da det går op for politiet, at alle mordene er nøjagtige kopier af drab, der er beskrevet i norske krimier, at der begynder at ske noget.

”Maestro” er en af den slags krimier, der bliver mere spændende, efterhånden som handlingen folder sig ud, og politiet forsøger at følge først det ene spor og så det næste og det næste igen og så videre. Man kan måske endda sige, at har romanen en svaghed, så er det, at der til sidst ikke er ret mange andre at mistænke end den faktiske morder. Men hellere det, end at forfatteren lader morderen være en for læseren totalt ukendt person, der først introduceres i allersidste kapitel.

Den noget excentriske politiefterforsker, den lokale Lotte Skeisvoll, er et spændende bekendtskab med en personlighed, det kan blive interessant at følge, mens journalisten Viljar Ravn Gudmundsson mere fremtræder som en irriterende stereotyp, som man får lyst til at give et ordentligt los et vist sted i håb om at få lidt gang i manden.

Men alt i alt styrer Geir Tangen sin debut i sikker havn, og der er således grund til at se frem til den næste fra hans hånd, der med titlen ”Hjerteknuser” er udkommet i Norge. Det er en biting, men dog værd at nævne, at intet forlag havde mod på at udgive ”Maestro” i første omgang, så Geir Tangen kunne for en stund sætte titlen selvudgiver foran sit navn. Men modtagelsen var så overvældende, at Norsk Gyldendal købte rettighederne, og bogen er nu på vej til at udkomme i flere lande.