Prøv avisen

Generationskløften vokser i danskernes medieforbrug

Anders Breinholt og Anders Lund Madsen er blandt dem, der producerer podcast herhjemme. En type af medieindhold, der er i vækst blandt danskerne. Foto: Ida Marie Odgaard/arkiv/Ritzau Scanpix

Yngre danskerne søgere oftere medier, hvor de selv kan bestemme hvor og hvornår, de kan tilgå programmerne.

Når de yngre danskere skal underholdes af medier, søger de stadig oftere mod medier, hvor de selv bestemme, hvor, hvornår og hvad de vil se og høre, frem for at følge en forudbestemt sendeplaner fastlagt af medieudbyderne.

Det kan læse i den årlige rapportering om danskernes brug af medier fra Slots- og Kulturstyrelsen. En tendens som også er tydelig for kulturminister Mette Bock (LA):

- Jeg kan se, at der er en kolossal generationsforskel på unges og ældres medieforbrug. De gamle medier bliver trængt tilbage, men til gengæld er der en stor vækst på de nye digitale medier, og det er en udvikling, vi ikke kan lukke øjnene for, siger hun.

Et af de steder hvor tendensen viser sig, er den traditionelle radiolytning, der har taget et dyk i 2017. Forbruget gik fra 116 minutter til 111 minutters daglig lytning, kan man læse af rapporten.

Men lytterdykket er ikke ensbetydende med, at danskerne ikke ønsker at blive underholdt af lydmedier. Særligt de unge er i stedet gået over til podcasts - lydprogrammer, der distribueres online.

- Flere og flere danskere får øjnene op for nye måder at lytte til lydindhold på. I 2016 var det ni procent, som lyttede til podcast ugentligt. Denne andel var i 2017 steget til 16 procent. Udviklingen tyder altså nu på, at podcast etablerer sig i flere og flere af danskernes medievaner, lyder det i rapporten.

Mest populært er podcast blandt de 19-34-årige, hvor 19 procent lytter til podcast ugentligt. "Kun" 8 procent af de 55-69-årige og 2 procent af de +70-årrige lytter til mediet ugentligt.

Den samme aldersforskel ses i danskerne streamingvaner. Streaming er online overførsel og afspilning af digital lyd eller film uden at det først lagres på enheden.

- Sammenlignet med 2016 er det i 2017 en større andel af befolkningen i alderen 12 år og derover, som streamer minimum ugentligt: Andelen er steget fra 50 procent i 2016 til 54 procent i 2017.

- Samtidig gælder det, at udbredelsen af streaming er markant større i de aldersgrupper, som har reduceret deres traditionelle tv-forbrug kraftigst: Aldersgrupperne mellem 12 og 34 år, lyder det i rapporten.

Ifølge Mette Bock har regeringen tænkt de unges digitale medievaner ind i det kommende medieforlig ved blandt andet at foreslå, at også nye digitale medier fritages for moms.

- Men det er selvfølgelig vigtigt, at sørge for, at vi ikke svigter hverken den ældre eller den yngre generation. Så samtidig med at vi skal sørge for gode udviklingsmuligheder for de nye medier, så skal vi også stadig tage hånd om, at der er en ældre generation, der fortsat kan lide de gamle medier som flow-tv og en trykt avis, siger ministeren.

/ritzau/