Prøv avisen
Bog

Geniet bag verdens dyreste maleri var også et helt almindeligt menneske

5 stjerner
Fornuftige fortolkninger af Leonardos malerier, som her ”Salvator mundi” eller ”Verdens frelser”, præger det flot illustrerede værk. Man bliver som menigmand godt informeret om historien bag nogle af de største værker i den kristne kultur. – Foto: Handout/Reuters/Ritzau Scanpix

Pragtværk sætter renæssancegeniet sikkert ind i samtiden. Med nu to bøger – af henholdsvis Carl Henrik Koch og Walter Isaacson – er danske læsere klædt godt på til at forstå og blive inspireret af maleren i 500-året for hans død

I disse dage markeres 500- året for Leonardo da Vincis død over hele verden med udstillinger, symposier og bogudgivelser. Danmark er godt med. Tidligere på sæsonen fik vi den amerikanske journalist Walter Isaacsons enkelt betitlede ”Leonardo da Vinci”, og nu udkommer den danske filosof Carl Henrik Kochs ”Leonardos univers”. Som dansk læser er man dermed ret heldig, for de to bøger supplerer hinanden godt.

Isaacson, som interviewes her på siden, er en af de helt store på det amerikanske bogmarked for journalistiske portrætbøger, og har tidligere skrevet bestsellere om Albert Einstein og Apple-grundlæggeren Steve Jobs. Carl Henrik Koch kommer også til Leonardo (som stammer fra den lille by Vinci i Toscana, deraf hans navn) efter først at have skrevet om andre store skikkelser: Newton, Spinoza og Pascal.

D’herrers baggrunde inden for videnskab og filosofi gør dem begge særdeles velforberedte på Leonardo, som om nogen var et renæssancemenneske: ingeniør, videnskabsmand, filosof og kunstner; ophavsmand til både flyvemaskiner (der aldrig kom i luften) og freskomalerier (der i høj grad fik luft under vingerne) og til våben, vandløftningsanlæg og videnskabelige undersøgelser af den menneskelige anatomi. En helt igennem fantastisk skæbne – og ophavsmand til verdens p.t. dyreste maleri, ”Salvator mundi”, eller ”Verdens frelser”.

Dette værk bruger Koch velgørende lang tid på i sin bog, og det er i det hele taget en pointe ved begge udgivelser, at selvom Isaacson og Koch ikke er kunsthistorisk uddannede, er de yderst kompetente billedanalytikere, der kender fortolkningshistorierne bag de vigtigste Leonardo-malerier – og endnu vigtigere: selv kan tænke og se.

Om Kristus-portrættet hører vi både om de forhold, der kunne tyde på, at værket ikke er af Leonardo: Hans ansigter er oftest drejede eller vendt og ikke placeret direkte ovenpå kroppen som her, han maler aldrig kunstfærdige krøller (det er for ”tosser”, som han skriver i et notat), og der mangler en baggrund på billedet, som man kender det fra et andet verdensberømt Leonardo-værk: ”Mona Lisa” (1503-1510).

Til gengæld, skriver Koch, er Kristi øjenlåg og intense blik ganske leonardiske, og den danske forfatter hælder til at give den store kapacitet på området, den britiske kunstprofessor Martin Kemp ret i, at ”Salvator mundi” er malet af Leonardo. Men så er det jo interessant, funderer Koch, at værket, da det sidst blev handlet til den svimlende pris af næsten tre milliarder kroner, er tiltænkt til ophængning på Louvre-museet i Abu Dhabi. For i hadith-skrifterne er der direkte forbud imod afbildninger af islams profeter, og en sådan er Jesus jo som bekendt. Så kommer ”Salvator mundi” nogensinde op at hænge i Golfen? Indtil videre er det sørgeligt uvist, for som beskrevet tidligere her i avisen er det p.t. forsvundet.

”Leonardos univers” er overalt ødselt illustreret og balancerer fornemt mellem at være grundigt formidlende og lækker at bladre i. Her adskiller den sig fra Isaacsons bog, der er noget mere sparsomt illustreret og har et normalt bogformat. Kochs værk er yderst velegnet til ikke at gemme i reolen, men lade ligge fremme på sofabordet til inspiration og glæde. Til gengæld er der mere tekst hos Isaacson.

Begge er i al væsentlighed kronologisk organiserede, hvilket er oplagt: Leonardos liv er tydeligvis et, der udviklede sig i takt med, at han flyttede rundt og tog imod vidt forskellige bestillingsarbejder, fra Vinci over Firenze til Milano, tilbage til Firenze og til sidst til Frankrig, hvor han døde den 2. maj 1519.

Koch skriver med en velgørende let neddæmpet realistisk tone og forfalder intetsteds til herodyrkelse. Den danske professor ved så enormt meget om Leonardos samtid og videnskabens historie, at han både kan øse af den til læserens glæde og vurdere Leonardos samlede indsats i lyset af samtiden. Det sker blandt andet med ordene:

”Det fascinerende ved Leonardo er hans fantasi, hans kreativitet og hans aldrig svigtende interesse for de mest forskelligartede naturfænomener. Derimod synes hans interesse i samfundsforhold, politik og historie at være yderst begrænset. Nok var han, hvad man siden renæssancen har kaldt et universelt menneske, et menneske, som vidste alt, og hvis evner var fuldt udviklede, men selv med sit uhyre vingefang, som ingen før eller siden er kommet i nærheden af, var han trods alt et menneske.”

Med træffende sætninger som denne og en sikker penneføring hele vejen igenem fører Carl Henrik Koch til visuelt akkompagnement af nogle af de største værker, der er skabt i den kristne kulturhistorie, læseren igennem et endeløst fascinerende liv. Man bliver, som med Isaacsons bog, virkelig inspireret af læsningen, og 500 år er ingen tid. Der er masser at lære af Leonardo.

Læs i næste uge interview med Carl Henrik Koch.