Global tendens med storforlag rammer Danmark

Gyldendal nedlægger Rosinante & Co som selvstændigt forlag og afskediger 25-30 medarbejdere. Det er en del af global forlagstendens med større koncerner på bogmarkedet, siger lektor

Gyldendal bliver nu en del af en global tendens med at fusionere forlag, så de bliver til store koncerner. –
Gyldendal bliver nu en del af en global tendens med at fusionere forlag, så de bliver til store koncerner. – . Foto: Bax Lindhart/SP/Ritzau Scanpix.

Vi ”samler vores forretning”.

Sådan lød det i går i den pressemeddelelse, der kom fra forlagskoncernen Gyldendal, hvor det samtidig blev offentliggjort, at Rosinante & Co vil blive sammenlagt med Gyldendal og opløst som selvstændigt forlag.

Rosinante & Co, der består af underforlagene Rosinante, Høst & Søn, Cicero, Pretty Ink og Flamingo, har indtil nu haft hjemme på Købmagergade centralt i København, få hundrede meter fra Klareboderne, hvor Gyldendal har hovedsæde. Sammenlægningen betyder i første omgang, at Rosinante & Co’s administrerende direktør Jakob Malling Lambert fratræder sin stilling, og der er varslet fyringer af 25-30 medarbejdere i koncernen.

”Det er så stort, at det falder under begrebet masseafskedigelser, og vi skal først nu til at se på, hvordan vi gør det,” siger Morten Hesseldahl, administrerende direktør for Gyldendal.

”Hele motivet bag at lægge forlagene sammen er at fokusere på det, vi synes, vi er her for, altså litteraturen, og ikke betale dobbelte huslejer og have parallelle regnskabsafdelinger. Men der er ingen nedskæringer af programmet, vi vil ikke udgive færre titler, og vi vil fortsætte det, forlagene hver især har stået for,” lover han.

Rasmus Grøn, lektor ved det humanistiske fakultet på Aalborg Universitet, er en del af Kulturministeriets bogpanel, der har til opgave at følge udviklingen på bogmarkedet.

Han peger på, at sammenlægningen af de to forlag er del af en tendens, der også ses internationalt.

”Det her afspejler, hvad der sker ude i verden. Der koncentrerer forlagene sig i større koncerner, og de store forlag bliver større og større. Den tendens har ikke været markant i Danmark før, men det bliver den måske nu,” siger han.

Det er svært regne ud præcis, hvordan fremtidens litteratur fra forlaget kommer til at se ud, mener Rasmus Grøn. Han ser Rosinante & Co som et forlag, der har en finlitterær profil.

”Det er typisk anmelder- roste bøger, som de udgiver. Så det bliver spændende at se, om det bliver bevaret. Der er både eksempler på forlag, som bliver fusioneret, der får lov til at beholde deres smalle profil, mens der i andre tilfælde er mere fokus på bundlinjen,” siger Rasmus Grøn, der tilføjer:

”Morten Hesseldahl, som overtog direktørposten i Gyldendal sidste år, har umiddelbart en helt anden profil end Johannes Riis, der før var litterær direktør i 24 år. Johannes Riis var en del af en gammel forlagstradition, som lagde meget vægt på Gyldendals rolle i kulturlivet, og han forsvarede også den smalle litteratur. Morten Hesseldahl har en noget andet tilgang og har tidligere vist en mere forretningsorienteret tilgang til, hvordan man skal drive en kulturvirksomhed,” siger han.

I august meddelte Gyldendal, at koncernens økonomi er i bedring, omsætningen voksende, og at minusset i første halvår af 2018 lød på 35 millioner kroner efter skat, mens det i år er 5 millioner mindre. Morten Hesseldahl siger selv, at Gyldendal som forlag befinder sig i en tid, ”hvor der skal være rigtig gode argumenter for at bruge så mange penge på at drive to parallelle udgivelsesorganisationer”.

”Der er ingen bøger hos Rosinante & Co, der ikke lige så godt kunne udkomme hos os. Rosinante & Co er et kvalitetslitterært forlag med meget, meget stærke danske og udenlandske forfattere og en flot klassikerliste, og det svarer godt til de linjer, vi har her. Også Høst & Søn har gjort det godt, især på børnebogsområdet, og har et stærkt bagkatalog med ’De små synger’ og ’Muldvarpen, der ville vide...’ og også nyere ting, som Anders Matthesens ’Ternet Ninja’. De har haft et godt øje for det, og det fortsætter vi selvfølgelig,” siger Morten Hesseldahl.

Men kan I det uden medarbejderne?

”Det er intentionen, at vi også kan få nogle af de redaktionelle medarbejdere med over i Klareboderne. Jeg kan ikke sige noget om det nu, men det vil da give større tryghed for forfatterne og publikum, hvis vi kan sikre, at nogen af dem, der har siddet med litteraturen, kommer med videre.”