Rakel Haslund-Gjerrild har skrevet en forrygende roman, der bringer os tæt på maleren Zahrtmann

I romanen ”Adam i Paradis” lykkes det Rakel Haslund-Gjerrild at skildre maleren Kristian Zahrtmanns sind og følelsesliv

Kristian Zahrtmanns maleri ”Adam i Paradis” fra 1914, som har været inspirationskilde til Rakel Haslund-Gjerrilds roman, er i dag privateje, men kunne i 2019 og 2020 ses på udstillingen ”Kristian Zahrtmann. Queer, kunst og lidenskab” på Den Hirschsprungske Samling, Ribe Kunstmuseum, Statens Museum for Kunst og Fuglsang Kunstmuseum.
Kristian Zahrtmanns maleri ”Adam i Paradis” fra 1914, som har været inspirationskilde til Rakel Haslund-Gjerrilds roman, er i dag privateje, men kunne i 2019 og 2020 ses på udstillingen ”Kristian Zahrtmann. Queer, kunst og lidenskab” på Den Hirschsprungske Samling, Ribe Kunstmuseum, Statens Museum for Kunst og Fuglsang Kunstmuseum. Foto: Wikimedia Commons

Kunstmaleren Kristian Zahrtmann (1843-1917) står med sin kunst lidt særegen i dansk kunsthistorie. Han trækker på den ene side på det historiske maleri, men er sin egen i de stærk koloristiske malerier. Kunsthistorikeren Hans Edvard Nørregård-Nielsen har med rette kaldt Zahrtmann for en historisk maler i dybden og ikke i bredden, hvilket også kan ses ved hans gentagende malerier over Leonora Christinas liv.

Artiklen fortsætter under annoncen