Prøv avisen

Gud giver guitaren mening

Rytmisk musik og religion går i øjeblikket godt i spænd på den danske musikscene. Roskilde Festival, der går i luften i dag, stiller sine scener til rådighed for en række orkestre med tro og spiritualitet centralt i deres sange. Det gælder ikke mindst orkestrene Kloster og Hymns from Nineveh, der har fået stor ros af den danske anmelderstab og spiller på festivalen i weekenden. Foto: Klavs Bo Christensen/Rockphoto.

LYT TIL MUSIK Den danske musikscene er i disse år præget af en spirende undergrund af eksistentielt orienterede orkestre drevet af en stærk tro og spiritualitet. Musikken er ikke missionerende, men båret af en tradition, som kun er en fordel, når man skriver sange, fortæller to sangskrivere, der nyder stor succes og spiller på Roskilde Festival i weekenden

See, I am God/ See, I am in all things/ See, I do all things.

Lyt til musik fra Hymns of Nineveh

Disse ord, der på dansk kan oversættes til Se, jeg er Gud. Se, jeg er overalt. Se, jeg skaber alt, vil lørdag aften blive sunget med melodisk, nærmest meditativ effekt, ud til tusindvis af festivalgæster på Roskilde Festival, sunget af Mikael R Andreasen, forsanger i det unge danske orkester Kloster. Tidligere samme dag har Jonas H. Petersen med sit orkester, Hymns from Nineveh, fra en anden scene på festivalen sunget andre højtidelige fortællinger om håb, fortvivlelse og tro.

LÆS OGSÅ:
Kristen musik går fra undergrund til den store scene

De to sangskrivere har begge en fortid i kirkemiljøet og er stærkt inspireret af evangelierne og den danske salmetradition. At de nu får den bedste spilletid på Nordens største musikfestival, er et udtryk for en anerkendelse af eksistentiel og spirituel musik, der er på vej frem på den danske musikscene.

Lyt til musik fra Kloster

Festivalen, der starter i dag, byder på en række nye navne, både danske og udenlandske, der mere eller mindre udtalt har troen med sig i bagagen uden at slå sig op som decideret kristen musik. Det er musikere, der er vokset op i forskellige kristne kirkemiljøer og har gået på kristne efterskoler, har præsteforældre eller senere i livet har søgt mod troen og spiritualiteten. Det gælder orkestret Iceage, hvis forsanger er sognepræst Flemming Pless søn, samt norske I was a King. På festivalen er et af hovednavnene desuden amerikanske Kings of Leon, hvis medlemmer er sønner af en præst og religiøst opdraget.

Fælles for mange af disse musikere er, at de ikke betragter sig som ambassadører for folkekirken, men at deres tro er en kilde til inspiration til deres kreativitet.

Grunden til, at folk i den sekulære verden ikke længere afviser denne type musik, er nok, at man fornemmer, at der ikke er en missionerende dagsorden. Vi skal ikke overbevise nogen om noget. Musik er musik, og ja, om det så har et kristent indhold eller noget andet, er i og for sig ikke afgørende. Måske har vores musik en berettigelse, fordi folk er trætte af al den overfladiske musik. Der er blevet mere plads og rum til andre aspekter af livet og tilværelsen, siger Mikael R Andreasen, som Kristeligt Dagblad fanger under øvelserne til den kommende koncert på Dyrskuepladsen. Han har på det nyeste album lagt musik til korte sentenser af Julian of Norwich, der modtog en række åbenbaringer fra Kristus ved sit sygeleje omkring 1400, og i øjeblikket lægger han musik til en række danske salmer.

Det er nye tider, lyder det fra musikeksperter og religionsforskere, når rytmisk musik og tro smeltes sammen og opnår stor popularitet hos den bredere befolkning. Kloster og Hymns from Nineveh har fået stor ros af den danske anmelderstab, og deres sange bliver jævnligt spillet i radioen. Hvis man synes, at kristen rockmusik lyder som historien om dengang, Fanden gik i kloster, ja, så må man i hvert fald konkludere, at der i netop dette Kloster er kommet noget pokkers fin musik ud af det, skriver Politikens musikanmelder Kim Skotte om Mikael R Andreasens projekt. Begge orkestre præsenterer sig ifølge ham som et aktuelt og musikalsk kvalitetspræget kristent alternativ i dansk musik.

Religion er generelt blevet mere accepteret i samfundet og derfor også i populærmusikken, lyder det fra Marie Vejrup Nielsen, der forsker i moderne kristendom på Center for Samtidsreligion på Aarhus Universitet.

Kreative mennesker har altid haft et større åndeligt spillerum, og nu er det bare blevet tilladt at stå ved det og bruge det eksplicit i musikken, siger hun.

Rockmusik og religion har ellers historisk ikke ligefrem gået hånd i hånd. Da for eksempel Bob Dylan kastede sig ud i sit kristne projekt i 1970erne, vendte mange af hans trofaste fans ham ryggen. Såkaldt kristen rockmusik er en niche inden for genren og er kun en stor industri i bibelbæltet i USA. Men få har brudt den grænse med stor succes som for eksempel Johnny Cash, der var stærkt troende og brugte sin religion i sin musik. Efterhånden betragtes rockmusik generelt ikke længere som et ungdommeligt oprørsk udtryk, der gør op med traditionelle værdier og institutioner, men er bredt accepteret og giver plads til musikernes personlige holdninger og motiver med alt, hvad det indebærer, herunder tro. Så længe kvaliteten af musikken er høj, er der altså nu plads til alsidig autenticitet.

Hymns from Nineveh og Kloster er succesrige eksempler på den kreative opblomstring af spirituelle og troende sangskrivere, der præger musikscenen i disse dage, og som baner vejen hele vejen til de store scener på Roskilde Festival. Selv er de to herrer i spidsen for de to orkestre overraskede og benovede over den store opmærksomhed, de får, og som musikere er det den største anerkendelse at spille på festivalen.

Jeg havde aldrig tænkt, at det var muligt at nå dertil. Jeg har primært spillet på obskure steder, til litteraturfestivaler og i en grotte i Norge. Jeg blev faktisk uopfordret inviteret til, og det lød jo fristende, da jeg hørte, at festivalen har etableret en ny scene designet til mere lytterbaseret musik, som giver rum til de dragende elementer i min musik, siger Mikael R Andreasen.

Han blev noget overrasket over modtagelsen af sangene over Julian af Norwich, der blev spillet til udsolgte koncerter i efteråret. Hans afdæmpede musik med dybere indhold er åbenbart mere bredt favnende, fortæller han.

Forsangeren for Hymns from Nineveh kalder det ærefrygtindgydende at spille på festivalen. For nylig spillede han for 150 mennesker på Fanø, og det er noget af et sceneskifte, når han om få dage har op mod 100.000 potentielle publikummer til at lytte til sig.

Det er så unikt og fantastisk. Roskilde har jo en helt særlig historik. At være en del af musikprogrammet der er meget beærende. Men også et skulderklap og ansporende for mit projekt, siger Jonas H. Petersen, som vi møder, få dage før det går løs i hans karrieres største oplevelse. Han har en brun sommerhat på hovedet og en rosenkrans med et kors i om halsen.

Jonas H. Petersen har sin baggrund i en solid vestjysk kristendom, som han fuldt ud vedkender sig uden frygt for at blive sat i bås, og hans nyeste album sætter en ny dagsorden for sange med kristen spiritualitet. Han mener, at han og Kloster langtfra er alene på den scene, og at grænserne flyttes for, hvordan tro og musik præsenteres.

Den kristne musik bevæger sig ifølge den kun 24-årige sangskriver fra det skabelonagtige til en meget mere vidtfavnende kreativitet, hvor der tidligere var genremæssige forventninger om, at man i sine sange skulle synge om fastlagte kristne emner og begreber.

Den kristne kultur har været bundet af nogle kodesprog, som har været svære at bryde hidtil, og som har smittet af på musikken. Der har været nogle indforståede ord og termer, og denne indforståethed sætter kristne kunstnere nu spørgsmålstegn ved og begynder at udfordre, siger Jonas H. Petersen.

Hymns from Ninevehs musik er både kreativ og eksistentiel. Den handler om relationer, kærlighed, fortvivlelse og tro i trøstende hymner og smertelige elegier. De er både enkle og storladne med klingende instrumenter og indimellem med korsang båret af en salmeagtig tone. Evangeliet, Brorson, Kierkegaard og Kingo er en stor kilde til inspiration for ham, ligesom Johnny Cash er det. Lige som Cash har Jonas H. Petersen spillet i et fængsel for de indsatte.

Der er noget i tiden, der gør, at vi skriver den musik, vi gør, og at folk lytter til den. Og det er altså ikke traditionelle kristne koder. Vi får god respons fra folk, som skriver til os og møder os efter koncerten og ytrer sig positivt om de ting, de har hørt. Nogle folk siger, at de græder, og det tager jeg kun som en kompliment. For så rører musikken dem, siger han og understreger, at der ikke er noget missionssigte i hans projekt.

Jeg har fået en gave, som er en evne til at skrive musik på kunstens præmisser, siger han og afviser, at kunst og religion ikke kan gå hånd i hånd:

Noget af den bedste kunst, for eksempel malerkunst, blev bestilt af kirken. Det kan være en stor fordel at have den kristne arv med sig, og det er det for mit vedkommende. At have kendskab til salmerne og deres harmoni. Den intertekstuelle metode i salmerne og i Bibelen er en kæmpe fordel. Der er masser at gøre brug af i den kunstneriske produktion. Og i mine øjne kommer der bedre kvalitet ud af det.

Mikael R Andreasen tager ligeledes afstand fra den institutionelle kristne kultur, hvor musikken ofte er skabt for andre troende.

Troen fylder meget, men er ikke en del af den institutionaliserede kristendom. Jeg vil ikke sættes i bås som kristen musiker, for der kommer ikke nødvendigvis kvalitet ud af den tradition. Jeg tror, vi er mange, der har brug for at bryde med den kultur. I mit hoved er musik kunst, og kunst er kunst. Man kan så have forskellige tilgange til kunsten, og for mig fylder troen og tvivlen enormt meget, og det bærer min musik præg af. Mit udgangspunkt er, at jeg er skabt i Guds billede, og jeg ser den musikalske skabelsesproces som en afbildning af det. Det peger tilbage på den ultimative skaber. At skabe er i sig selv også en tilbedelse af Skaberen, siger han.

krasnik@k.dk

Hymns of Nineveh og Kloster spiller på Roskilde Festival på lørdag henholdsvis klokken 13.00 og 19.00

Læs mere om Roskilde Festival på www.k.dk

Ifølge Jonas H. Petersen, forsanger i Hymns from Nineveh, er det en stor fordel som kreativ sangskriver at have den kristne arv med sig i bagagen og bruge den i skriveprocessen. Det gør han så godt, at det populære orkester ofte bliver spillet i radioen og nu skal optræde på årets Roskilde Festival. Foto: Marie Hald.
Michael R. Andreasen leder orkestret Kloster, hvis dybtfølte og til tider meditative musik over tekster af seeren Julian of Norwich høster stor ros blandt anmelderne. Foto: Marie Hald.