”Feministen” viser, hvor svært det kan være, når sagen altid kommer først

Dokumentar om den svenske feminismes moder, Gudrun Schyman, vidner om, at godhed og selvoptagethed kan være svære at skille ad

”Feministen” starter som et heltekvad, men bliver en sorrig påmindelse om, hvor svært det kan være, når sagen altid kommer først. For godhed og selvoptagethed kan være svære at skille ad. Og et menneske er aldrig blot et menneske tømt for kærlighed, for savn, skriver Kristeligt Dagblads anmelder.
”Feministen” starter som et heltekvad, men bliver en sorrig påmindelse om, hvor svært det kan være, når sagen altid kommer først. For godhed og selvoptagethed kan være svære at skille ad. Og et menneske er aldrig blot et menneske tømt for kærlighed, for savn, skriver Kristeligt Dagblads anmelder. . Foto: Janerik Henriksson/Ritzau Scanpix.

”Først er jeg menneske, så er jeg kvinde, så er jeg mor, så er jeg elskerinde, så er jeg partileder. Og nogenlunde i den rækkefælge.” Sådan siger Gudrun Schyman, da hun i 1993 bliver valgt som formand for Venstrepartiet, som under hendes ledelse bliver til Sveriges tredjestørste parti.

Med Schyman forbliver det private politisk i arven fra 1970’erne. I midten af 1990’erne fortæller hun om konsekvenserne af at leve i et voldeligt ægteskab. Et par år senere bekender hun alkoholisme for åben skærm. Og i 2003 må hun trække sig som partileder efter at have erkendt sig skyldig i skattesvig.

Hele vejen igennem vælger Gudrun Schyman at række sin fejlbarlighed frem: Her er jeg. Jeg er ikke perfekt. Jeg fejler. Jeg fejlbedømmer.

I 2004 danner Schyman Feministisk Initiativ, der endnu ikke er valgt ind i Rigsdagen, men sidder i storbykommuner og i Europa-Parlamentet.

”Feministen” indoptager parolen om det private som politisk. Det er Gudrun, der er interessant. Og Gudruns visioner bruges til at sige noget om Gudrun, ikke om samfundet, ikke om Sverige. Visionerne om det grænseløse Europa, antagelserne om, at alle mænd potentielt er ”udskammere”, udfordres ikke.

For det er, som om det netop er svært for instruktøren, Hampus Linder, at udfordre Gudrun Schyman, mens han krydsklipper mellem taler, private arkivklip og nyhedsindslag. Og den 70-årige er da også en ualmindeligt dygtig retorisk forfører, en fremragende taler og inspirator. Med en effektiv blanding af overskrifter og anekdoter forener hun patos og etos, det private med det politiske.

I Gudruns optik er hun først og fremmest et menneske. Men et menneske er sjældent sig selv. Og Gudruns datter, der generøst lader sig filme i samtaler med moderen, understreger, at livet ikke kun er strukturer, der skal ændres. Ikke kun er magtbalancer, der skal bekæmpes. Ikke kun er ideologier, der skal pilles ned. Datteren er altid filmet fra siden, med håret ned for øjnene, med blikket slået ned.

Mor og datter taler om skoleafslutninger, hvor mor ikke var der. Mor og datter taler om alkoholisme, hvor moderen ikke holdt, hvad hun lovede. Gudrun giver Rigsdagens arbejdsvilkår skylden. Hun skubber det politiske foran sig som en grund til, at hun ikke kunne agere anderledes. Som en undskyldning for, at datteren, der nu er 40 år, så tydeligt stadig er et forsmået barn. Jeg kæmpede for noget større, siger Gudrun. Du var selvoptaget, siger datteren. Ligesom far.

Schyman fortæller, at hun i AA-regi erstattede Gud med Gudrun i Sindsrobønnen. ”Gudrun, giv mig styrke.” Ukueligheden er fascinerende, men også skræmmende.

Feministisk Initiativ fik under én procent ved det nyligt overståede valg. Schymans feminisme er måske ude af trit med en tidsånd, hvor enhver ikke først og fremmest er menneske ligesom alle andre. Men først og fremmest er sin egen singulære identitet.

”Feministen” starter som et heltekvad, men bliver en sorrig påmindelse om, hvor svært det kan være, når sagen altid kommer først. For godhed og selvoptagethed kan være svære at skille ad. Og et menneske er aldrig blot et menneske tømt for kærlighed, for savn.