Prøv avisen

H.C. Andersen Centret flytter i kloster

”Det er vores mål at integrere H.C. Andersen mere i bylivet i Odense, men for den sags skyld også på verdensplan,” siger Johannes Nørregård Frandsen. – Foto: Nils Rosenvold.

Tidligere på ugen åbnede H.C. Andersen Centret i Odense. Den nye leder, Johannes Nørregård Frandsen, håber på, at centret kan stå bag en nyoversættelse af H.C. Andersens samlede værker til engelsk

Der er blevet slettet en bindestreg i H.C. Andersen Centret, der også har fået nyt logo. Men det er ikke de eneste forandringer, som det 25 år gamle center har gennemgået den seneste tid.

Den tidligere leder, professor, dr.phil. Johan de Mylius, er trådt tilbage, og nu står professor Johannes Nørre-gaard Frandsen i spidsen for det nye center, der vil sammentænke den hidtidige H.C. Andersen-forskning med både kulturvidenskaben og oplevelsesøkonomien i højere grad.

LÆS OGSÅ: Hvem ejer H.C. Andersen?

Det nye center blev indviet i denne uge. Og der er allerede store planer for centeret, som fra september flytter fra lokalerne på Syddansk Universitet i udkanten af Odense ind i byens kerne i en af den fynske hovedstads ældste bygninger Odense Adelige Jomfrukloster fra 1506.

Det er Real Dania, der er ved at renovere den gamle bygning til formålet. Og det giver god mening at flytte centret ind i centrum, hvor H.C. Andersens Hus også ligger, mener Johannes Nørregård Frandsen:

Vi vil gerne være med til at bygge bro mellem universitetsverdenen og byen i højere grad. Vi samarbejder i forvejen nært med museet, og med de nye lokaler vil vi også kunne holde flere arrangementer, der retter sig mod folk uden for universitetsmiljøet. Og det er i det hele taget vores mål at integrere H.C. Andersen mere i bylivet i Odense, men for den sags skyld også på verdensplan, siger Johannes Nørregård Frandsen, der selv kalder det nye center for H.C. Andersen Centret 2.0:

Min meget dygtige forgænger, Johan de Mylius, har gjort et stort stykke arbejde, som vi nu kommer til at stå på skuldrene af. Han har blandt andet stablet en stor database på benene over brevvekslingen til og fra Andersen. Og vi vil fortsætte centrets tradition for forskning i H.C. Andersens liv og værk, men vi vil også forske i, hvordan man i højere grad kan bruge Andersen til kvalitetsturisme og forske mere i, hvordan man læser ham, og hvordan han bliver forstået rundt omkring i verden set fra et kulturvidenskabeligt synspunkt, fortæller Johannes Nørregård Frandsen.

Han er allerede i gang med et omfattende internationalt forskningsprojekt i samarbejde med H.C. Andersen-forskere i Kina, Rusland og USA. For der er stor forskel på, hvordan H.C. Andersen bliver opfattet rundt omkring i verden.

I Kina betragter man ham for eksempel som en stor visdomsdigter, mens man i USA nok mere betragter ham som en børneforfatter, forklarer han:

Vi vil gerne være med til at udbrede kendskabet til dybden i Andersens forfatterskab både i udlandet og herhjemme, hvor mange nok også opfatter ham som en børneforfatter med en høj hat og lange lemmer, siger Johs. Nørregård Frandsen.

Han drømmer om, at centret kan være med til levere forskningsbaseret formidling af den store danske digters dybder.

Et konkret håb for den nye centerleder er, at H.C. Andersen Centret i den kommende tid kunne komme til at stå bag en nyoversættelse af H.C. Andersens samlede værker til engelsk:

Der findes i forvejen mange oversættelser af de enkelte værker af H.C. Andersen, men der findes faktisk ikke en samlet videnskabeligt kontrolleret oversættelse af H.C. Andersens værker på engelsk, og hvis vi kan rejse midler til den opgave, synes jeg, at det ville være et scoop for centeret at stå bag sådan en oversættelse, siger Johannes Nørregård Frandsen.

Han har allerede planer om at samarbejde om den opgave med Det Danske Litteraturselskab. Men samtidig vil centret altså også forsøge at brande H.C. Andersen yderligere ved at undersøge, hvordan han kan bruges set med oplevelsesøkonomiske briller.

Det ville være dumt ikke at benytte sig af, at vi har en verdensberømt eventyrforfatter i landet, når det handler om at udtænke turismestrategier. Det er også et felt, vi kommer til at beskæftige os mere med, afslører han og tilføjer:

H.C. Andersen er verdens mest kendte dansker, og den position skal vi være med til at styrke ved at tænke nyt og internationalt.

Således ser H.C. Andersen Centrets nye logo ud.