Han har sat trompet på skoleskemaet

Jesper Ry, chef på Haderslev Musikskole, havde som barn svært ved det boglige. Men så fandt han ud af, at noder og matematik er lidt af det samme. I dag har han sørget for, at alle kommunens børn spiller et instrument og for den indsats har han netop fået en Danish Music Award som ”Årets Forbillede”

Jesper Ry er egentlig uddannet elektromekaniker, men blev siden optaget på Syddansk Musikkonservatorium og har turneret som musiker med blandt andre jazzsangerinden Sinne Eeg. I dag er han musikskolechef i Haderslev. –
Jesper Ry er egentlig uddannet elektromekaniker, men blev siden optaget på Syddansk Musikkonservatorium og har turneret som musiker med blandt andre jazzsangerinden Sinne Eeg. I dag er han musikskolechef i Haderslev. – . Foto: Haderslev Kommune.

Da der for nylig blev uddelt priser ved den danske musikbranches fejring af sig selv, Danish Music Awards (det, der før hed Grammy) i KB Hallen i Valby, gik den ene københavnske rapper og popsanger efter den anden på scenen. Men da prisen som Årets Forbillede skulle gives, var det en lidt anden type, der trådte op på podiet for at sige tak: en ukendt musikskolechef fra Sønderjylland. Fra akademiet bag Danish Music Awards-priserne var der dog ingen tvivl om, at det var Jesper Ry, chef for Haderslev Musikskole, der skulle have statuetten i hånden.

”Vi havde været igennem en masse projekter og ildsjæle, da vi blev opmærksomme på det enorme arbejde, Jesper har lavet. Alle i akademiet var enige om, at det var yderst passende at give prisen til ham,” siger Lasse Lindholm, der er kommunikationsdirektør i brancheorganisationen IFPI og formand for DMA Akademiet.

I den officielle begrundelse fremhæves det, at Jesper Ry ”utrætteligt” har arbejdet for, at Haderslev nu er den første kommune i landet, hvor alle skolebørn spiller et instrument. Kan det nu passe, tænker mange måske. Men den er god nok: Samtlige kommunens tredjeklasser, 62 skoleklasser i alt, er i dag ”musikklasser”, hvor den ene af elevernes ugentlige musiktimer i skoletiden bruges på grundig og målrettet musikundervisning i et enkelt instrument: guitar, bas, ukulele, violin, klaver, trompet eller basun. Og ingen skal vente på tur, for der er et instrument til alle.

”Vi håber meget snart at kunne lave celloklasser og trommeklasser også,” siger musikskolechefen og bekræfter, at der vil være høreværn til lærerne i trommeklasserne.

Projektet, der på fire år har vokset sig stort, udspringer egentlig af Jesper Rys egen historie. Den 44-årige musikskolechef er født i Jels ikke langt fra Haderslev, og før han blev musikskolechef og konservatorieuddannet kontrabassist stod han i lære som elektromekaniker. Han fortæller, at han havde ganske svært ved det boglige, dengang han selv gik i folkeskole.

”I dag vil jeg nok sige, at jeg i mine tidlige skoleår var i direkte mistrivsel. Jeg var dårligt bogligt, både til dansk og matematik, jeg stammede meget og havde svært ved at tale. Men da jeg var otte-ni år, begyndte jeg at spille klaver, og det møde med musikken blev en nøgle til et bedre liv for mig,” siger han.

”En ting er jo, at når man stammer, som jeg gør, så er det svært at bruge talen til at udtrykke sig med. Men i musikken kunne jeg udtrykke mig fuldstændig problemfrit. Og så opdagede jeg ret hurtigt, at noder og brøkregning minder meget om hinanden. Fordi jeg spillede musik, begyndte jeg at knække nogle koder omkring tal og regning, og jeg fik knækket koden til læsning også. Jeg husker ret tydeligt den her følelse af, at jeg gik i skole med ondt i maven hver dag, men musikken føltes som en oase for mig,” siger han.

Musikken ligger også lidt i blodet, for Jesper Ry er fjerde generation i lige linje i familien, der spiller et instrument. Faderen er trommeslager, farfaderen var pianist, og oldefaderen var saxofonist og fløjtenist.

I hjemmet i Jels var der indrettet lydstudie i kælderen, og i teenageårene blev det her, Jesper Ry brugte det meste af sin tid, både for sig selv og i samspil med faderen og vennerne.

Jesper Ry ville gerne have haft en studentereksamen på gymnasiet med musik på højniveau, musical og kunst. Men lærerne vurderede, at han ikke var god nok bogligt, så han begyndte i stedet på teknisk skole og gik i lære som elektromekaniker. Undervejs kom han ind på den konservatorieforberendende MGK-uddannelse, og herfra tog musikken helt over. Han blev optaget på Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg i med bas som hovedinstrument, og her nåede han blandt andet at få undervisning af den nu afdøde legendariske danske kontrabassist Niels-Henning Ørsted Pedersen.

Jesper Ry blev uddannet fra konservatoriet i 2003 og turnerede i nogle år som musiker, blandt andet rejste han Asien tyndt med jazzsangerinden Sinne Eeg. Da Haderslev Musikskole skulle have ny leder i 2010, blev Jesper Ry ”headhuntet” fra København, hvor han boede med sin hustru og deres første barn – blandt andet fordi han havde en historik i Haderslev og kendte de musikalske miljøer. Snart meldte tanken sig om at lave noget undervisningsmateriale for børn, der kombinerede musik med matematik.

Undervisningsministeriet var med på den idé og donerede penge til, at Jesper Ry kunne ”arbejde med noder, brøker, kombinatorik og regnetekniske færdigheder, der omsættes til musik”, som han selv udtrykker det. Det blev til konceptet ”Matemusik”, som bruges på skoler lokalt og andre steder i landet. Og så er der det, han nu har fået en pris for, nemlig det at få alle kommunens børn til at spille et instrument. Det begyndte i 2015 med et pilotprojekt, hvor der blev hentet 25 guitarer og en musikskolelærer ind til undervisning i to skoleklasser. I dag er det udbredt til hele kommunen.

”Det var vigtigt, at det var noget, der kunne lægges i de obligatoriske musiktimer og passes ind i de fællesmål, der er for musikundervisningen i folkeskolen. Vi ’fik’ den ene af de to ugentlige musiktimer, og så fik musiklæreren på skolen den anden time til at lave anden musikundervisning som rytmik, sang og kor,” siger Jesper Ry.

Der er indkøbt over 1000 instrumenter til projektet. Og eleverne må være tålmodige, hvis det ikke lige ”swinger”, for hver musikklasse løber i to år, en enkelt klasse har endda gjort det til tre.

Jesper Ry har også sat andre skibe i søen, der på sigt skal gøre Haderslev til en mere musikalsk by: Musikskolen har lavet 50 fripladser til de elever, kaldet ”talentspirrevipper”, der gerne vil fortsætte med instrumentundervisningen, men hvis forældre ikke kan sende deres børn på musikskolen af økonomiske grunde. Der er også kommet et performance-akademi på byens gymnasium, som er skabt i samarbejde med byens forsøgsscene og det lokale teater, Teatret Møllen.

Hvis Jesper Ry selv skal svare på, hvorfor han er blevet Årets Forbillede, siger han, at det nok handler om ”relationsarbejdet” mellem musikskole, byråd og folkeskolerne. Han har haft rimeligt travlt de sidste fire år, og det har hustruen og de to sønner nok mærket. Indimellem er han også ude at tage en vikartjans i en musikklasse, og han har ikke oplevet, at nogen surmuler.

”Der skal da nok være en enkelt elev, der synes, det er dybt træls, men det kan man vist ikke undgå. Generelt er de vildt engagerede, og det er virkelig smittende at se den glæde, det glimt i øjet og den leg med at spille musik. At lære et instrument kan understøtte de faglige mål i skolen, det er både fordybelse, disciplin og samarbejde. Men musik er også leg.”