Han skabte ”Wonderful Copenhagen” med sine berømte plakater. Så døde han og blev glemt

Plakatkunstneren Ib Antoni var et verdensnavn i 1960'erne, men blev glemt efter sin tidlige død i 1973. I ny udstilling vækker Københavns Museum erindringen til live om manden, der skulle sælge København og Danmark til turister

Ib Antoni var en almindelig dreng fra Esbjerg med et usædvanligt talent for at tegne, der gjorde ham til reklamesuperstjerne i 1960'erne.
Ib Antoni var en almindelig dreng fra Esbjerg med et usædvanligt talent for at tegne, der gjorde ham til reklamesuperstjerne i 1960'erne. Foto: Grethe Buhl.

Livet i Købehavn viste sig fra sin mørkeste og modbydeligste side den 1. september 1973, da den danske hovedstad blev ramt af en af de alvorligste hotelbande i Europas historie. 35 mennesker omkom, da Hotel Hafnia brændte, og en af dem var en verdensberømt dansk plakatkunstner og reklamemand, som på daværende tidspunkt var 44 år. Hans navn, Ib Antoni, er ikke længere så kendt, men det er hans plakater, som altid viste byen fra sin venligste og mest vidunderlige side. 

Københavns Museum har netop åbnet udstillingen "Da København blev Wonderful – Plakatkunstneren Ib Antoni", som vises frem til 31. oktober 2023, og som fortæller historien om den talentfulde, tegneglade dreng fra Esbjerg, der i en kort, hektisk periode blev en verdensstjerne inden for reklametegning frem til sin alt for tidlige død for 50 år siden.

"Dødsfaldet bragte hans pårørende så meget i sorg, at de pakkede hele Ib Antonis værk ned. Så var der stille om ham i mange år, indtil hans plakater fik en opblomstring i 1990'erne, men så blev der stille igen. Det er, som om hans pludselige død slettede ham fra danskernes bevidsthed," siger Regitze Lindø Westergaard fra Københavns Museum, der er kurator på udstillingen.

Ib Antoni var den reklametegner, som i 1960'erne skulle sælge Danmark og især København ude i verden. Denne plakat lavede han til Den Lille Havfrues 50-årsjubilæum i 1963.
Ib Antoni var den reklametegner, som i 1960'erne skulle sælge Danmark og især København ude i verden. Denne plakat lavede han til Den Lille Havfrues 50-årsjubilæum i 1963. Foto: Københavns Museum. ©Antoni Legacy.

I dag er ikke kun navnet Ib Antoni glemt. Det står heller ikke klart i erindringen, at Københavns Turistforening og Udenrigsministeriet i forening i 1960'ernes første halvdel lavede en kæmpe fælleskampagne for Danmark og især København, der skulle markedsføres som en moderne turistby, ved navn Wonderful Copenhagen.

"Til de kampagner henvendte man sig hver gang til Ib Antoni, og han tjente gode penge på at markedsføre Danmark. Det var ikke bare hans streg som plakatkunstner, man købte, det var hele hans brand som reklamemand," forklarer Regitze Lindø Westergaard.

Med plakater og andre kampagneelementer skulle turister lokkes til Danmark, og i London og andre europæiske storbyer blev der arrangeret "danske uger". Idéen var at vække interessen for danske varer hos europæiske forbrugere ved, at de fik mulighed for at se Tivoli-Garden i gaderne, Den Kongelige Ballet på de skrå brædder og en kopi af Ladby-vikingeskibet på Themsen, for eksempel.

Gardisten med fuglereden i bjørneskindshuen er et af de københavnermotiver, som blev i danskernes erindring, længe efter at kunstneren Ib Antoni var glemt.
Gardisten med fuglereden i bjørneskindshuen er et af de københavnermotiver, som blev i danskernes erindring, længe efter at kunstneren Ib Antoni var glemt. Foto: Københavns Museum. ©Antoni Legacy.

Og målet blev nået. Takket være den nye, pågående kunstform ved navn reklame blev den danske hovedstad et turisttrækplaster. Fra alle verdens kroge strømmede folk til for at se Den Lille Havfrue, Den Kongelige Livgarde og de andre attraktioner, som Ib Antoni skabte plakater for.

"Ib Antoni havde et blik for, at reklame kunne noget særligt. Han forstod, at hans plakater ikke skulle tale til målgruppen, men bringe sig i øjenhøjde med manden på gaden. Det anså han for en kunstart i sig selv, og derfor så han også sig selv som kunstner," fortæller Regitze Lindø Westergaard.

Allerede i barndommen viste Ib Antoni ekstraordinære tegneevner, og han drømte om at blive arkitekt. Men det havde familien ikke råd til, så han kom i stedet i lære på et trykkeri, og i 1951 rejste han til København og blev reklametegner. Siden brød han igennem i 1960'ernes kaotiske, kreative og hastigt ekspanderende reklameverden på Madison Avenue i New York, som nogle vil genkende fra den amerikanske tv-serie "Mad Men".

"Det gik utrolig godt for Ib Antoni, der havde kunder over hele verden og på et tidspunkt havde kontor i både Monaco, Paris, New York, London og København. Det var reklameplakatens storhedstid, og Ib Antonis streg var meget efterspurgt. Da andre formater – som tv-reklamer – tog over, begyndte han også at arbejde med tegnefilmsformatet, men han nåede ikke at producere ret meget, før han døde," fortæller kuratoren.

Denne plakat lavede Ib Antoni til Tivolis 125-årsjubilæum i 1968.
Denne plakat lavede Ib Antoni til Tivolis 125-årsjubilæum i 1968. Foto: Københavns Museum. ©Antoni Legacy.

Til gengæld nåede han at skabe omkring 300 plakater, hvoraf en del er på Dansk Plakatmuseum, som havde en særudstilling om ham i 1996. Reproduktioner af hans mest kendte motiver som havfruen og livgardisten har også solgt godt og hænger fortsat i mange danske stuer som uprætentiøse kunstværker, der både er tidløse og nostalgiske. 

"Ib Antonis plakater betragtes i dag som efterspurgt retrokunst, men efter min mening er de ikke bare billeder af 1950'ernes, 1960'ernes og 1970'ernes København. Jeg mener, der er noget i den enkle streg, der gør, at de hæver sig over tiden og bliver eviggyldige," siger Regitze Lindø Westergaard.

Københavns Turistforening var i 1960'erne optaget af at tiltrække turister hele året. Denne Ib Antoni-plakat fra 1968 reklamerer på tysk for vinter i København.
Københavns Turistforening var i 1960'erne optaget af at tiltrække turister hele året. Denne Ib Antoni-plakat fra 1968 reklamerer på tysk for vinter i København. Foto: Københavns Museum. ©Antoni Legacy.