Hans Magnus Enzensberger kunne det hele

Hans Magnus Enzensberger var ikke for fastholdere. Det blev han også kritiseret for. Men savnet efter hans død er stort

Hans Magnus Enzensberger på talerstolen i Københavns Universitets festsal, tirsdag den 2. februar 2010, hvor han modtog Sonningprisen. Han var en af Tysklands store forfattere og digtere og blev 93 år.
Hans Magnus Enzensberger på talerstolen i Københavns Universitets festsal, tirsdag den 2. februar 2010, hvor han modtog Sonningprisen. Han var en af Tysklands store forfattere og digtere og blev 93 år. . Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix.

Da Dansk PEN engang i 1980'erne havde besøg af den tyske forfatter Hans Magnus Enzensberger, ville vi i stedet for det honorar, vi ikke havde råd til, give ham en lille gave og spurgte, hvad vi kunne glæde ham med. Hans svar: et stykke musselmalet kongeligt porcelæn. Det samlede han på, ligesom han samlede på nederlandske malere fra 1600-tallet. Den ofte provokerende forfatter var en slags klassicist og skrev tidligt et temmelig kritisk essay om begrebet avantgarde.

Men en nysgerrig klassicist! Og det var netop hans fortrolighed med traditionen, som satte ham i stand til at sætte så meget nyt i gang. Når hans undertiden revolutionære tanker i en generation eller mere fik så stor virkning, som tilfældet var, skyldtes det, at han kendte det bestående ud og ind. Han var en poeta doctus, en lærd digter. Men lærdommen tyngede ham ikke, den løftede ham tværtimod. Hans digte og essays er ikke knudrede, men elegante. Han levede op til Hugo von Hofmannsthals fordring om, at det er på overfladen, man skal gemme sin dybde. Et af hans forbilleder var den franske oplysningsfilosof Denis Diderot, den evigt nysgerrige, den evigt mobile. Enzensberger var ikke de store systemers og teoriers mand, men han kendte dem godt nok til at kunne både bruge og kritisere dem.

Derfor opsøgte han stedse modsigelserne i det bestående, ikke for blot hoverende at stille dem til skue, men for at opfordre til at tænke videre. Og modsigelserne hos det beståendes modstandere kendte han også til. En af hans vigtigste digtsamlinger hedder "Titanics undergang". Dens essens er (meget!) kort fortalt, at der altid er et isbjerg forude, altid noget, man ikke har været opmærksom på, altid noget, som burde have ført til en kursændring, men oftere fører til forlis. En anden central samling, "Mausoleum", er digte om "fremskridtes historie". De portrætterer 37 personer, som – ofte uden at vide eller ville det – har bidraget til noget, vi kalder fremskridt, men som Enzensberger problematiserer: Er eller var det overhovedet et fremskridt? For hvad? For hvem? Og hvad var omkostningerne?

 Hans Magnus Enzensberger var ikke for fastholdere. Det blev han også kritiseret for. Var der ikke for mange slyngninger og vendinger i hans tanker om dette og hint? Da han engang udgav et udvalg af sine værker, skrev han, at han satte mere pris på holdninger end på principper. Han håbede, at læseren ville finde "mere standhaftighed end vægelsind, mere egensindighed end vilkårlighed" i bogen: "Men jeg kan ikke bedømme det."

I et interview, jeg engang lavede med ham til dk4, beskrev han sin fascination af egensindigheden. Den var så at sige medfødt, et indre kompas, som ikke skulle forveksles med stivstikkeri eller kværulanteri – men som heller ikke garanterede, at man var en helgen eller altid havde ret. En af hans bøger hed "Hammerstein eller egensindigheden" og handlede om en antinazistisk tysk topgeneral. En tidligere bog beskrev spanske anarkister, som knustes mellem Franco og de stalinistiske kommunister. Og et af hans berømteste essays handlede om "tilbagetogets helte" – om dem, der før andre fik øje på isbjerget.

Enzensberger kunne det hele. Han var digter, essayist, redaktør, forlægger, børnebogsforfatter ("Taldjævelen" blev en stor succes), oversætter, alt muligt. Han blev tidligt opdaget i Danmark, dels fordi Villy Sørensen havde mødt ham i den legendariske forfatterkreds "Gruppe 47", dels fordi han længe boede i Norge og kunne tale skandinavisk. Hans radiomontager fra 1960'erne blev kongenialt omsat i Danmark af Viggo Clausen, som Enzensberger også skrev et digt til og om. Hans digte og essays blev oversat i et omfang, som er blevet få andre tyskere til del, om overhovedet nogen. i 2010 fik han Sonningprisen.

Hans Magnus Enzensberger døde den 24. november. Han blev 93 år og var produktiv næsten til det sidste.

Klummen "Eftertanken" skrives af professor og tysklandsekspert Per Øhrgaard, som også er forfatter til bogen Hans Magnus Enzensberger. En introduktion. Gyldendal 2010.