Helt tæt på korsfæstelsen

En lille perle af en bog om de middelalderlige altertavler

I Jens Bruuns bog "Den figurrige Golgatascene. En rejse gennem kristendommens kunsthistorie" bliver der gjort rede for betydningen af så vel "den onde" som "den gode" side i forhold til Jesu kors.
I Jens Bruuns bog "Den figurrige Golgatascene. En rejse gennem kristendommens kunsthistorie" bliver der gjort rede for betydningen af så vel "den onde" som "den gode" side i forhold til Jesu kors. Foto: Jan Djenner Denmark.

Ud over det ganske land ligger som perler på en snor de middelalderlige landsbykirker. Vi er så fortrolige med deres hvide profil, at vi næppe altid honorerer disse bygningers enestående skønhed eller deres kulturelle, historiske og religiøse værdi efter fortjeneste.

Men dertil kommer, at der inde i ganske mange af disse bygninger befinder sig nogle religiøse kunstværker af lige så enestående historisk værdi og enestående skønhed, nemlig de middelalderlige udskårne altertavler. Blandt disse altertavler findes en gruppe cirka 100 er bevaret der som det centrale motiv har den såkaldte figurrige Golgatascene.

LÆS OGSÅ: Tidens sexfiksering smitter af på billedet af Jesus

Der er, som benævnelsen antyder, tale om et antal tavler, der viser Jesu korsfæstelse i en tilstræbt historisk ramme med en større eller mindre skare af mere eller mindre medlidende personer i samtidens, det vil sige middelalderens ofte ganske moderigtige klædedragter.

Det er disse figurrige Golgatasceners oprindelse og udvikling, Jens Bruun har sat sig for at gøre rede for, og det er der kommet en både kundskabsrig, underholdende og ikke mindst meget smuk ud af.

På under 80 meget rigt illustrerede sider har Jens Bruun formået i en for alle letforståelig fremstilling at gøre rede for disse korsfæstelsessceners udvikling og karakteristiske fællestræk fra de allerførste kristne fremstillinger i katakomberne til de helt overdådige danske tavler, der er fremstillet ganske få år før den lutherske reformation i 1536.

Forstudierne til denne har bragt Jens Bruun vidt omkring. Han har været på studieophold i både Rom, Athen og Venedig for at få sat det rette historiske perspektiv på de danske Golgatascener og forsøge at løfte en flig af disse sceners udviklingshistorie. Kun en flig, fordi der stort set ikke findes noget skriftligt materiale at støtte sig til, og fordi der ikke mindst i forbindelse med billedforbuddet i den ortodokse kirke i 726 blev tilintetgjort ukendte mængder af billedlige fremstillinger af de bibelske historier.

Jens Bruun kommer rundt i alle kroge. Hans trænede øje opfanger detaljer, der ellers let overses. Vi hører om både de nytestamentlige figurer og de legendariske, som alle har deres helt faste placeringer eller rolle at udføre i sceneriet omkring korset.

Det gælder for eksempel den blinde Longinus med lanse og hjælper, Stefaton med svamp, stang og/eller eddikespand, Jomfru Maria omgivet af de tre Mariaer, den overtallige kvinde og mange flere. Der bliver gjort rede for betydningen af så vel den onde som den gode side i forhold til Jesu kors. Og vi hører om Jesu fornemme højre fod.

Men spørgsmålet om, hvorfor den gode og den onde røver, der blev korsfæstet på hver sin side af Jesus, altid er korsfæstet på en helt anden og langt mere grotesk måde end Jesus, får vi ikke noget svar på. Måske fordi der ikke er noget svar, eller fordi svaret er alt for indlysende? Men under alle omstændigheder vil et besøg med denne i hånden eller i erindringen ved en af de nævnte altertavler være en sand lystvandring.

Jens Brun har med sin fine skabt en lille perle. Men Jens Bruun er heller ikke en hr. hvem som helst i denne sammenhæng.

I sit efterord fortæller han selv om, hvordan 24 års præstegerning ved Løjt Kirke i Sønderjylland har fanget ham ind i middelalderaltertavlernes forunderlige verden. Løjt Kirkes altertavle fra 1520 har en af de mest fantastiske og særprægede figurrige Golgatascener i Danmark overhovedet. Med den som hovedinspiration har Jens Bruun gennem en lang årrække sammen med museumsinspektør ved Nationalmuseet Sissel F. Plathe besøgt, beskrevet og fotograferet samtlige middelalderaltertavler i hele landet. En bedrift, der kastede flere netudgaver og andre udgivelser af sig, og som i 2010 kronedes med tobindspragtværket Danmarks middelalderlige altertavler.

Kristeligt Dagblad bragte i går et interview med Jens Bruun om en. Læs artiklen her: Mødet med en helt speciel kvinde