Henrik Nordbrandt er død: Han fik skønhed og utilpassethed til at gå op i en højere enhed

Digteren Henrik Nordbrandt voksede op som utilpasset dansk modernist, voksede kunstnerisk i mødet med Orienten og endte sine dage som gnaven-humoristisk vismand. Tirsdag døde han, 77 år

Henrik Nordbrandt debuterede som digter i 1966 og modtog siden en række af litteraturens fineste priser for en poesi, der på én gang var meget dansk og præget af, at digteren i mange år boede i Tyrkiet, Grækenland og Spanien.
Henrik Nordbrandt debuterede som digter i 1966 og modtog siden en række af litteraturens fineste priser for en poesi, der på én gang var meget dansk og præget af, at digteren i mange år boede i Tyrkiet, Grækenland og Spanien. Foto: Niels Hougaard/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix.

Digteren Henrik Nordbrandt blev lige fra debuten i 1966 anerkendt i Danmark for sine ords dybde og skønhed. Men mennesket Henrik Nordbrandt havde det svært med at være menneske i verden, især i sine unge år. Hans erindringsbog fra 2002 bærer titlen "Døden fra Lübeck", fordi det ifølge en medpatient var, hvad den 16-årige Henrik Nordbrandt lignede, da han var indlagt på psykiatrisk sygehus. Han vejede dengang 39 kilo og havde nok svært ved at se en fremtid for sig de efterfølgende 61 år som en af Danmarks mest elskede og respekterede digtere. 

Tirsdag døde Henrik Nordbrandt efter kort tids sygdom, 77 år.   

Opvæksten på Frederiksberg i København i 1950'erne var vanskelig. Nordbrandt skilte sig ud, men var ikke en af de følsomme digtertyper, der gemmer sig i hjørnet. Han kom i karambolage med alt og alle og slog blandt andet tænderne ud på en klassekammerat. Angst og depressioner var følgesvende gennem ungdomslivet, og som voksen udtalte han, at han kun overlevede så langt takket være en dygtig psykiater.

Hans anden redningsmand i livet var den poesi, som han åbenlyst havde talent for lige fra begyndelsen, og som rummede en passende kombination af på den ene side smerte og utilpassethed, på den anden side klange af så stor skønhed, at digtene næsten synger, siger Dan Ringgaard, professor i nordisk litteratur ved Aarhus Universitet og forfatter til bogen "Nordbrandt" fra 2005.

"Det, der for alvor gjorde ham til digter, var, at han flyttede sig. Han flyttede fra Danmark og tog sit liv og sin digtning nye steder hen. Han skrev sig væk fra den flade danske 1960'er-modernisme, han var vokset op i, og tilsatte klange og atmosfærer fra græsk, tyrkisk, persisk og arabisk poesi. Denne orientalske indflydelse skød forfatterskabet et helt andet sted hen og gjorde ham til sin egen," forklarer Dan Ringgaard.

Mere end en dårlig vejrudsigt

Det orientalske islæt kom i stand ved, at Henrik Nordbrandt i en stor del af sit voksne liv boede i Middelhavsregionen, især i Tyrkiet, Grækenland og Spanien. Herfra skrev han sine digte som en landflygtig fra fødelandet og ikke mindst fra den danske vinterkulde og det tunge danske novembermørke. Han lærte sig tyrkisk og oversatte også tyrkiske digte til dansk. Selv en kogebog med tyrkisk inspirerede retter blev det til i et forfatterskab, som også bød på essays og en børnebog, men hvor digtsamlingerne vejede klart tungest.

I digtsamlingen "Forsvar for vinden under døren" fra 1980 samler Nordbrandt en række farve- og stemningsmættede indtryk fra sine mange rejser i korte, fortættede digte. Samme år modtog han Det Danske Akademis Store Pris.

Det meget brede publikum ramte han med "Håndens skælven i november" fra 1986, hvorfra det i én uendelighed citerede digt om året, som har 16 måneder, de 12 velkendte og fire ekstra gange november, stammer. Men Nordbrandt var meget mere end dårlige vejrudsigter. Han digtede stærkt om kærlighed, længsel og savn, og han modtog i 2000 Nordisk Råds litteraturpris for den sanselige, dobbelttydige digtsamling "Drømmebroer".

"Gennem de seneste årtier kom mange danskere til at kende Henrik Nordbrandt gennem interviews som en digter, der havde det svært med det danske vejr, og som kastede et satirisk blik på sin danske samtid. Jeg ved ikke, hvor mange der rent faktisk læste hans digte, men i den litterære verden vil hans digte blive læst og husket meget længe," siger Dan Ringgaard, som vurderer, at litteraterne også studerer Nordbrandt om 100 og 200 år.

Han minder om, at der i begyndelsen intet var at grine ad i forfatterskabet, som mere var præget af mod til at se smerten i øjnene. Først med tiden udviklede Nordbrandt sig til den gnaven-humoristiske vismand, mange så ham som.     

En af de allerstørste

Ifølge digteren Søren Ulrik Thomsen var Henrik Nordbrandt "en af de allerstørste danske digtere overhovedet".

"Det er rigtigt, at han klagede meget over vejret, og han kunne rigtig godt lide, når vi sad og fortalte hinanden dårlige vittigheder. På en måde var han ikke en meget intellektuel person, men hans digte er intellektuelle," siger Søren Ulrik Thomsen og uddyber:

"Hans digte er på én gang meget klare og meget komplekse, uhyggelige og meget smukke – og pludselig var de også meget morsomme. Han er ikke til at anbringe i nogen stil eller en bestemt digtergeneration. Han var helt sin egen lige fra begyndelsen."

Henrik Nordbrandt anså ikke sig selv som religiøs, men vedstod alligevel, at forfatterskabet er påvirket af kristen tradition. Henrik Nordbrandt var alt andet end en national digter, men digtene rummede alligevel en særlig dansk tråd, som flettede sig sammen med den orientalske inspiration. Henrik Nordbrandt var udlængslens digter, men nåede også at blive hjemkomstens digter.

Efterhånden vendte han mere permanent tilbage til hjembyen København og bosatte sig på Østerbro sammen med sin finskfødte hustru, kræftforsker Marja Jäättelä, som han i en moden alder fik en datter med. I 2021 udgav han digtsamlingen "Så en morgen". Digtene i denne samling handler om at blive ældre, om tab af evner, tab af identitet og tab af kærlighed. 

Efter 77 år sluttede Henrik Nordbrandts liv, og for Søren Ulrik Thomsen er digterkollegaens død ikke kun et tab af en god bekendt og kollega, men også en stor inspirationskilde:

"Hans poesi har betydet umådelig meget for mig. Mere end jeg ville indrømme. Når man som digter bliver spurgt, hvem der er ens forbilleder, glemmer man at nævne de allerstørste. Men jeg er jo nødt til at indrømme det."