Holberg som plastic-parodi

Det Kongelige Teater præsenterer en fornøjelig og farvestrålende fornyelse af Holbergs klassiker ”Maskerade”

Instruktøren Herbert Fritsch går frygtløst i kødet på Holbergs klassiker og har skabt en tøjlesløs fortolkning af hans forvekslingskomedie. –
Instruktøren Herbert Fritsch går frygtløst i kødet på Holbergs klassiker og har skabt en tøjlesløs fortolkning af hans forvekslingskomedie. – . Foto: Natascha Thiara Rydvald.

Spjættende porcelænsfigurer, groteske fagter, grimasser og gakkede gangarter. Det er Holberg i veloplagt, farvefuld og lige vel fri fortolkning, vi præsenteres for i den nye ”Maskerade”.

Atter og igen diskuteres det, om Holberg overhovedet har noget at fortælle et moderne teaterpublikum. Må man modernisere et nationalklenodie til ukendelighed, eller skal Holbergs berømte intrigeteater nødvendigvis iføres pudderparykker og stiv gestik?

Nationalscenen har i bestræbelsen på at puste nyt liv i dansk teaters arvesølv kastet Holbergs klassiske komediekunst i favnen på tysk teaters ”enfant terrible”, Herbert Fritsch. Fritsch er kendt for sin uortodokse og groteske tilgang til klassikere som ”Et dukkehjem”, ”Bæverskindspelsen”, ”Den spanske flue” – og nu altså ”Maskerade”.

Resultatet er en farveladefest rig på udtryksfulde effekter. Det er ornamenteret, manieret, opstillet og opstyltet. For meget, for hurtigt og for højlydt. Og alligevel befriende renset for forcerede forsøg på at indskrive Holberg i en socialrealistisk samtidskontekst.

Holbergs historie om den til alle tider gældende generationskonflikt mellem en anløben ungdom og forældregenerationens fordømmelse af samme udspiller sig på en gigantisk drejescene. Man mødes af en farvestrålende Duploklods-kulisse og skuespillere svøbt i stive plastickostumer. Et univers, der præcist spejler stykkets fortælling om maskeradens måde at vende op og ned på verden på.

Spillet er stort. Gestikken og grimasserne overdrevne. Det er tydeligt, at Fritschs ekspressionistiske og ekstremt fysiske forløsning af Holbergs ordrige komedie i højere grad er en meditation over temaet end en egentlig forholden sig til teksten. Og det er beklageligt, for ”Maskerade” er ellers én af Holbergs skarpsindigere talestykker. Lykkeligvis får replikken dog lov at optræde ubeskåret i sit næsten fulde omfang.

Figurerne derimod forbliver netop det; porøse og hule porcelænsfigurer. I det imponerende kubistiske scenemaleri skriger farver og fagter i munden på hinanden og levner ikke megen plads til den dybere karaktertegning. Jeronimus, Leander, Henrik, Leonora og de andre er lige så glatte og stive som resten af scenografiens glinsende overflade. De vælter rundt på scenens roterende turbine i forpustende forbifart.

Formmæssigt er der ikke desto mindre tale om en imponerende øjenlyst. En farvestrålende, stiliseret og fornøjelig fornyelse af Holbergs forsvar for maskeraden fyldt med forviklinger, falden-på-halen og barokke indfald. Det klæder den gamle oplysningsdramatik at blive iklædt dette. For netop i et stykke som ”Maskerade” giver galskaben faktisk mening.