Hollændere i lydløse træsko

Ballet: Den Kongelige Ballet åbnede Bournonvilleugen med et friskt bud på »Kermessen i Brügge«

»Kermessen i Brügge« er en letbenet affære, der adskiller sig fra Bournonvilles mere alvorlige balletter som for eksempel »Sylfiden« eller »Napoli«. Men i Det Kongelige Teaters nye iscenesættelse af »Kermessen« er der lagt en smule mere alvor ind bag løjerne, så det hele ikke ender i den rene komik. Alkymisten Mirevelt, der dømmes for troldom, vejer for eksempel tungere i historien. Tommy Frishøi gav os lørdag et helt menneskeligt syn på troldmanden, der repræsenterer livets skyggesider. Men ellers er meget ved det gamle på torvet i Brügge, hvor indbyggerne helt klart lever på den solbeskinnede side af tilværelsen. Det myldrer med menneskeliv, hvor de unge, i denne udgave, danser i lydløse træsko, og en gøglertrup underholder de forbipasserende. Her møder vi også ballettens hovedpersoner Eleonora og Carelis. De er tydeligvis meget unge og meget forelskede, hvilket også gælder Carelis' brødre, Adrian og Geert, der har et godt øje til søstrene Johanne og Marchen. Alle morer sig, indtil to adelsmænd ankommer og ødelægger den gode stemning ved at flirte med pigerne. De bliver så vilde med den kønne Eleonora, at de opsøger hende om natten og slår hendes farMireveltned for at bortføre hans datter. Heldigvis forhindrer de tre brødre bortførelsen og jager adelsmændene på flugt. Som belønning giver Mirevelt Geert en tryllering, der kan gøre alle forelsket i ham. Adrian får en kårde, som sikrer ham sejr i alle kampe, og Carelis forærer han en basfiol, der kan få alle til at danse, når han spiller på den. Og det viser sig jo, at Adrian og Geert hverken får glæde af at kunne nedlægge kvinder eller fjender. Men Carelis derimod redder både sine brødre og Mirevelt fra at blive brændt som troldmænd på bålet ved at spille på sin fiol, så hele byen tvinges til at danse. Kunsten sejrer altså over både krig og kærlighed. Det siger næsten sig selv, at der er lagt op til en række komiske scener, når den klodsede Geert for eksempel skal begå sig hos Fru van Everdingen, byens fineste frue. Hun er smask forelsket i den unge borgersøn, der både lugter grimt og er blottet for manerer. Peter Bo Bendixen tegnede et muntert portræt af Geert og fik et meget fint modspil fra Lis Jeppesen som den rige van Everdingen. Morsomt var det selvfølgelig også, da Thomas Lund som Carelis først tvinger de tre unge piger ud i en dans hjemme i Mirevelts studerkammer og siden får alle borgerne i Brügge til at kaste sig ud i en vild og ukontrollabel kehraus. Lund er en udmærket Bournonvilledanser, der specielt i pas de deuxerne med Rose Gad både forstår at danse de svære trin, så det ser ubesværet ud, og samtidig formår at formidle den munterhed og livsglæde, som er essentiel i enhver Bournon-villeballet. På det punkt kunne Henriette Muus og Petrusjka Broholm også være med lørdag, hvor de tegnede et par kække portrætter af Marchen og Johanne. I det hele taget var mange af de ledende roller besat af et veloplagt hold dansere, der også forstod at spille sig igennem de mange pantomimiske passager i balletten, så den ikke blev så støvet, som man kunne have frygtet. Men der er tilsyneladende også gjort et stort stykke arbejde for at restaurere »Kermessen i Brügge«. Strøgede scener er for eksempel blevet genindlagt, og et nyt divertissement har overtaget det gamles plads i 2. akts 2. billede, der foregår i Fru van Everdingens have. Her danser Rose Gad som en sart porcelænsdukke i spidsen for seks piger, der udfører den yndigste franske dans, akkompagneret af den fineste franske barokmusik, der løfter hele divertissementet ud af den ellers muntre og folkelige ramme. H.S. Paullis partitur har også været under Kim Helmwegs behandling, og det med et nogenlunde elegant resultat, der følger ballettens stemningsskift og understøtter scenografiens skildring af en nederlandsk by fra slutningen af 1600-tallet - gengivet med den danske romantiks syn på, hvordan det skulle gøres: folkelivet skulle vises i en idyllisk og idealiseret harmonisk helhed. Hvis vi vil huske Bournonville, skal han danses ofte i nye iscenesættelser, der på én gang både værner om og puster nyt liv i traditionerne. Det er en svær balancegang, men ikke umulig. Det gav »Kermessen i Brügge« eksempler på. En pæn start på Bournonvilleugen, der også byder på »Sylfiden«, »Konservatoriet«, »Napoli« og »Et Folkesagn«. Kermessen i Brügge. Koreografi: August Bournonville. Iscenesættelse: Dinna Bjørn, Anne Marie Vessel Schlüter og Jan Maagaard. Nyindlagt koreografi: Dinna Bjørn og Anne Marie Vessel Schlüter. Musik: H.S. Paulli. Scenografi: Lars Juhl. Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Bournonvilleuge den 22.-30. januar.