Billedkunstneren Nina Beier leger med magtens symboler

Billedkunstneren Nina Beier udtrykker sig i høj grad ved hjælp af hverdagsting, som hun sætter i scene og bringer sammen på nye og overraskende måder. Nu modtager hun Ny Carlsbergfondets Kunstnerlegat

For Nina Beier handler det altid om at vende op og ned på de gængse forestillinger og skabe absurde forvandlinger ud af et velkendt materiale. – Foto: Ny Carlsbergfondet.

Nina Beier (født 1975) er ikke så kendt i den danske kunstoffentlighed som Kathrine Ærtebjerg, der er den anden kunstner, som i år modtager Ny Carlsbergfondets Kunstnerlegat. Det skyldes, at hun har tilbragt hele sit voksenliv i udlandet, heraf de seneste mange år i Berlin. Men for nylig flyttede hun tilbage til Danmark, så hun føler hæderen fra Ny Carlsbergfondet som en varm velkomst.

Nina Beier er uddannet på Royal College of Art i London og har fortrinsvis udstillet internationalt, ja, faktisk i hele verden. Hendes karriere er derfor til en vis grad gået uden om den i Aarhus fødte kunstners hjemland. Hun har dog optrådt sporadisk i Danmark, blandt andet på Charlottenborg, i Galleri Nicolai Wallner, i Galleri Bo Bjerggaard og senest i Kunstforeningen Gl. Strand. Det var i 2019, hvor hun overraskede med udstillingen ”Food Chain Café”. Her optrådte blandt andet nogle store marmorløver. Sådan nogle, som man oplever ved indgangen til mange vestlige institutioner, og som repræsenterer magt. Også franske baguettes, similismykker og ure indgik i udstillingen, hvori hun undersøgte, hvordan begreber som værdisættelse, betydning og funktion står til evig forhandling i vores postmoderne samfund.

Nina Beier har især blik for de magtstrukturer og hierarkier, der – synlige eller usynlige – styrer vores samfund. Hun har en legende tilgang til sin kunst, der altid rummer et iboende konfliktmateriale.

I sine værker tvister hun kendte værdier og betydninger i nye og ofte absurde retninger. Hun spørger kritisk til forbrugersamfundet, bæredygtighed og kulturel identitet i sine ofte tredimensionelle værker. Som da hun i sin soloudstilling på Charlottenborg i 2011 havde fremstillet et triptykon i stort format, der bestod af indrammede tekstiler med leopardmønstrede prints og andre dyremønstre. I første omgang troede man, at det var nogle ekspressionistiske malerier, men ved nærmere eftersyn viste det sig at være disse tekstiler, der var presset sammen bag glas.

Andre beslægtede værker på denne udstilling var parykker, fremstillet af ægte menneskehår, igen fladmast bag glas som en art indirekte portrætter af grupper eller enkeltindivider. Men på et andet plan kan disse værker også læses som en kommentar til den globale handelsøkonomi, der foregår i fast rutefart mellem den rige verden og udviklingslandene. Også til kunsthandelen, som er en slags superforbrug af ultimative varer, hvor de æstetiske dagsordener hurtigt forældes og må vige for et evigt fokus på nyheder. For Nina Beier handler det altid om at vende op og ned på de gængse forestillinger og skabe absurde forvandlinger ud af et velkendt materiale.

Ny Carlsbergfondets bestyrelse begrunder blandt andet tildelingen af kunstnerlegatet til Nina Beier med, at hun har markeret sig så bemærkelsesværdigt internationalt, og at vi herhjemme i Danmark har været vel langsomme til at se hendes indlysende kunstneriske kvaliteter. Det hedder:

”Nina Beier hædres i dag for et virke, der ud over højt internationalt format også udvikler skulpturen som kunstart. Hendes værker har en skarp sans for det underfundige, humoristiske og kritisk undersøgende, og hendes arbejde er en inspiration til at huske på, at kunst er noget andet end alt det, vi kender.”

Nina Beier har modtaget en lang række priser. Blandt andet modtog hun Arkens Rejselegat i 2017. I 2021 og 2022 deltager hun i et imponerende antal internationale udstillinger.

I denne artikelserie tegner vi portrætter af årets modtagere af Ny Carlsbergfondets Kunstpriser. Dette er den fjerde artikel i forløbet.