Hvad er din yndlings-påskemusik?

Klassisk musik og påske hører sammen. Vi har spurgt en række kendere, hvad de foretrækker at lytte til under højtiden

Fra venstre: Hans Esbjerg, Louise Odgaard, Jan Kvistborg, Bo Holten.
Fra venstre: Hans Esbjerg, Louise Odgaard, Jan Kvistborg, Bo Holten.

Hans Esbjerg, organist i Christianskirken i Fredericia og halvdelen af Den Danske Salmeduo:

”Når vi påskedag i Christianskirken skal synge ’Påskeblomst! hvad vil du her’, vil jeg nok en gang glæde mig over at skulle akkompagnere til en salme, som i mange år har figureret på listen over mine yndlingssalmer, fordi det er en fremragende melodi og tekst. ’Ja, jeg ved, du siger sandt/Frelseren stod op af døde/Det er hver langfredags pant/på en påske-morgenrøde’. Når jeg synger de ord, ønsker jeg brændende, at det er sandt, og i øjeblikket jeg tro det.

Jeg vil i al beskedenhed vove at fremføre, at jeg har lavet en bedre harmonisering af melodien end den, Carl Nielsen nåede frem til. Og når fællessangen bruser under pulpituret, opstår følelsen af at have det bedste job i verden.”

Louise Odgaard, sopran, er solist og derudover blandt andet medlem af DR Koncertkoret:

”Jeg har sunget ’Stabat Mater’ af Giovanni Battista Pergolesi virkelig mange gange i landets kirker til påske. Det er et værk for sopran og alt samt continuo eller orgel, der beskriver tiden omkring skærtorsdag og langfredag og ikke mindst Jomfru Marias sorg over sin søns død. Set i lyset af, at komponisten kun blev 26 år, er det et helt vidunderligt værk. Stemmerne smyger sig om hinanden, og musikken beskriver på helt fantastisk vis den sorg, en mor må have over at miste sit barn. En noget anden vinkel end andre påskeværker. Med skærende dissonanter, både instrumentalt og vokalt, understreges den pine, det er for Jomfru Maria at stå ved foden af korset og sørge over sin forpinte og døde søn.

En god indspilning, som jeg varmt kan anbefale, er med dirigenten Nikolaus Harnoncourt og sopranen Barbara Bonney og kontratenoren Andreas Scholl.”

Jan Kvistborg, musikchef for Aalborg Symfoniorkester:

”Et af de musikværker, hvor jeg bliver mest følelsesmæssigt involveret og altid reserverer til påsken, er Johannes Brahms’ ’Ein Deutches Requiem’. Lige siden begyndelsen af 1990’erne har jeg hørt værket hver gang, det bliver langfredag. Egentlig er det lidt specielt at have så smukt et stykke musik reserveret til kun denne ene dag om året, men sådan er det blevet.

Om man i dagens Danmark er religiøs eller ej, så er langfredagen for mig en speciel, stille og dybsindig dag. Kigger man ud i gaderne, er der ikke mange biler på vejene, der er ikke mange folk på stræderne, og i den kristne traditions sammenhæng er det en dag, hvor al festivitas er væk. For mig rammer ”Ein Deutches Requiem” præcis ind i denne følelse.”

Bo Holten, komponist og dirigent for Musica Ficta:

”Påsken er en travl arbejdsperiode for sådan en som mig, og min yndlingsmusik vil derfor ofte være det værk, vi opfører med Musica Ficta mange gange i påsken. I år er det Orlande de Lassus’ Matthæuspassion (150 år ældre end Bachs), som jeg glæder mig meget til. Musikken i den passion er overvejende kontemplativ, men flænges indimellem af voldsom dramatik. Værkets dybde understreges af satser fra enkel enstemmighed til kompleks syvstemmighed. Passioner fra renæssancen er en stor sjældenhed på koncert-tribunerne, men deres ubrudte drift mod den uvægerlige slutning og sorte sorg giver på sine 90 minutter lytteren en meget ren og stærk oplevet passions-progression.

En CD med værket er netop udkommet her til påsken. Den er vi stolte af i Musica Ficta.”