Hvad er lyden af Aarhus? Et måske lidt for bogstaveligt jazz-portræt åbnede Aarhus Jazz Festival

Den 34. udgave af Aarhus Jazz Festival er i gang. Åbningsweekenden stillede det svære spørgsmål: Hvordan lyder egentlig byen?

En DSB-jingle, lyden af en gademusikant og et pensioneret tågehorn. Alle tre dele indgik i Nana Pi Aabo-Kims portrætværk ved weekendens åbning af årets jazzfestival i Aarhus, hvor den unge jazzsoxofonist, komponist og dirigent fortolkede lyden af Aarhus med jazzensemblet Extemporize Orchestra på spillestedet Turkis i centrum af byen.
En DSB-jingle, lyden af en gademusikant og et pensioneret tågehorn. Alle tre dele indgik i Nana Pi Aabo-Kims portrætværk ved weekendens åbning af årets jazzfestival i Aarhus, hvor den unge jazzsoxofonist, komponist og dirigent fortolkede lyden af Aarhus med jazzensemblet Extemporize Orchestra på spillestedet Turkis i centrum af byen. . Foto: Hreinn Gudlaugsson.

Måger. De skrigende, komiske måger. Sådan lød det, da jazzsaxofonisten Nana Pi Aabo-Kim spurgte lokale aarhusianere, hvad den mest karakteristiske lyd i deres by er. Andre nævnte det pensionerede tågehorn fra fyrtårnet på Østre Mole, atter andre rådhusklokkerne, der hver dag spiller fragmenter af Morten Børups forårsvise “In vernalis tempori” fra slutningen af 1400-tallet.

Alle tre elementer indgik derfor – i frit forvrænget form – i Aabo-Kims portrætværk “Lyden af Aarhus”, som den unge saxofonist, komponist og dirigent fik opført af det eksperimenterende jazzensemble Extemporize Orchestra på spillestedet Turkis i søndags i Aarhus Jazz Festivals åbningsweekend.