Hvad er mission?

Indimellem inspirerende bog om udviklingen i missionsbegrebet

Lauren Booth, svigerinde til Storbritanniens tidligere premierminister Tony Blair, er konverteret til islam og håber at kunne påvirke sin svogers syn på islam. Foto: Scanpix.
Lauren Booth, svigerinde til Storbritanniens tidligere premierminister Tony Blair, er konverteret til islam og håber at kunne påvirke sin svogers syn på islam. Foto: Scanpix. Foto: Henning Bagger Denmark.

Tidligere var det i kirkelige kredse sådan, at mission var noget, man havde folk til. Mission blev overladt til og bedrevet af frivillige organisationer. Og missionsmarkerne fandt man i de varme lande, altså i den ikke-vestlige del af verden.

Begge dele har ændret sig radikalt. Mission tænkes ikke længere som en perifer kirkelig aktivitet, men kirken er i hele sit væsen missionerende.

LÆS OGSÅ: En folkelig formidler af historie

Det kan ikke være anderledes, for gør alle folkeslagene til mine disciple opfordres der til i Skriften, og gentages der ved dåb efter dåb. Og missionsmarkerne skal ikke kun findes i de varme lande, men ligger også i vores egen, kølige baghave.

I antologien Missional kirke en introduktion sættes der fokus på begge de nævnte tendenser. Den er redigeret af Jeppe Bach Nikolajsen, ansat ved Menighedsfakultetet i Aarhus. Alle artikler kredser mere eller mindre om den engelske missionsteolog Lesslie Newbigin, som var den, der først tænkte tankerne og formulerede sig omkring den missionale kirke. Newbigins tilgang har vist sig at være frugtbar, også i en folkekirkelig sammenhæng, hvor der ellers har været en udbredt skepsis over for mission. Det skyldes ifølge Mogens S. Mogensen, der står for et af antologiens bedste og mest informative bidrag, at missional kirke ikke er et koncept for kirkelig udvikling, men repræsenterer en ... art teologisk diskurs. Man kan med andre ord blive siddende på sine hænder. Som Mogensen anfører, bliver det en særlig udfordring for folkekirken i de kommende år at omsætte de abstrakte ord og tanker i en konkret kirkelig praksis.

Det er Newbigins fortjeneste tidligt at have peget på nogle forhold, som i dag er blevet ret indlysende, selv i en folkekirkelig kontekst. Han udfoldede sine tanker om mission fra midt i det sidste århundrede og frem mod slutningen, og derfor går mange at artiklerne i en da også historisk til værks.

Spørgsmålet er imidlertid, om Newbigins teologiske horisont, samtidsdiagnose og problembevidsthed egentlig er særlig relevant i en aktuel, dansk kontekst, når det kommer til stykket. Det savner jeg en kritisk refleksion over i en. Man savner i den grad også overvejelser over, hvad mission egentlig er for noget, og hvad man vil opnå med den kristne mission. Er det andet end ord? Skal ordene ikke på en eller anden måde blive kød?