Hvilken plads indtager Heart i Herning på den danske kunstscene?

I anledning af kunstmuseet Hearts 10-årsjubilæum har Kristeligt Dagblad spurgt tre personligheder fra kunst- og museumsverdenen om, hvordan de opfatter museet i Herning

Lise Jeppesen (tv.) er museumsdirektør ved Randers Kunstmuseum, Lars Svanholm (mf.) er kunstner og kunstanmelder ved Morgenavisen Jyllands-Posten og Iben From (th.) er museumsdirektør ved KunstCentret Silkeborg Bad.
Lise Jeppesen (tv.) er museumsdirektør ved Randers Kunstmuseum, Lars Svanholm (mf.) er kunstner og kunstanmelder ved Morgenavisen Jyllands-Posten og Iben From (th.) er museumsdirektør ved KunstCentret Silkeborg Bad. Foto: Randers Kunstmuseum/privatfoto/Anders Grønlund

Lise Jeppesen, museumsdirektør, Randers Kunstmuseum.

”Jeg beundrer Heart for deres kompromisløse arbejde med at vise international avantgardekunst midt på heden i Midtjylland. Selvom der også er kommet en anden type udstillinger på deres repertoire, som måske har en bredere publikumsappel, bliver der holdt fast i det historiske arvegods fra Aage Damgaard om at bringe den eksperimenterende verdenskunst til Herning. På Kunsthal Charlottenborgs kaffesaloner tales der om at bringe international samtidskunst af høj kvalitet ud i provinsen. Jeg vil gerne replicere med en opfordring til arrangørerne om at tage til Herning, der særligt holder den internationale fane højt. Så kunne de jo samtidig besøge en række andre jyske kunstmuseer og måske erfare, at der vises god kunst andre steder end i København.”

Hvis du var direktør på Heart, hvilke valg ville du så træffe for museet i de kommende 10 år?

”Hvis jeg var direktør for Heart? Ha! Jeg ville sørge for, at man kunne finde døren, og at nøglekortene til udstillingerne virkede. Det er altid lidt afskrækkende. Når det så er sagt, er Hearts profil og kurs beundringsværdig, og jeg ønsker dem alt det bedste i de kommende 10 år.”

Lars Svanholm, kunstner og kunstanmelder ved Morgenavisen Jyllands-Posten.

”Heart har taget adskillige modige valg i de første 10 år ved at bringe flere kunstnere, som måske ikke er så kendte på vore breddegrader, til Herning. Her tænker jeg især på de navne, der siden 2013 har indgået i HeartFuture-programmet, blandt andet Cory Arcangel med udgangspunkt i computerteknologi og Dan Colen, som arbejder med videnskabelige og biologiske problemstillinger. I den mere traditionelle ende husker jeg udstillingen med designeren Jens Quistgaard, som vel nærmest blev posthumt revitaliseret gennem udstillingen på Heart. I min verden udgør museet et væsentligt afsnit i provinsens museumsverden. Det må være en jysk tredjeplads efter ARoS og Kunsten i Aalborg.”

Hvis du var direktør på Heart, hvilke valg ville du så træffe for museet i de kommende 10 år?

”Jeg ser gerne, at Heart laver den ultimative udstilling med afsæt i De Stijl (historisk hollandsk kunstnergruppering, red.), da en sådan udstilling vil ligge fint i tråd med, hvad museet tidligere har vist. Her vil kunst og design automatisk komme til at spille sammen.”

Iben From, museumsdirektør, Kunstcentet Silkeborg Bad.

”Jeg oplever, at foreningen af de tre tråde, den internationale kunst, den hjemlige kunst og den særlige tilblivelseshistorie for kunstmuseet i Herning, er blevet flot tydeliggjort det seneste tiår med det nye Heart. Samlingens internationale og konstruktive afsæt omkring den italienske gruppe med flere, dengang avantgarde, er en del af museets dna. Og de fleste særudstillinger med både danske og udenlandske kunstnere har spillet fint op af dette. Heart har profilmæssigt en sjælden skarphed, et træk, der går igen i det vedvarende arbejde med formatet Socle du Monde. Når man har valgt også at kalde det Museum of Contemporary Art, synes jeg, dette er velvalgt til at beskrive netop det samspil mellem 1960’ernes avantgarde til senere årtiers avantgarde og samtidskunst i dag. Museets særkende har stået endnu tydeligere frem i perioden med det nye Heart. Og så synes jeg, det er et hit med samspillet med Ensemble Midtvest og koncertsalen i det nye hus.”

Hvis du var direktør på Heart, hvilke valg ville du så træffe for museet i de kommende 10 år?

”Fortsætte de gode takter i kunstprofilen og lægge stor vægt på formidling og åbenhed for lokale samarbejder, hvor det giver mening for begge parter omkring ting, der også kan finde sted omkring en kulturinstitution.”