Prøv avisen

"Hvis vi mister kulturen, har vi ikke andet tilbage end vores iPhone"

Kieslowskis ”Dekalog”-film har været med til at forme Sigurd Barretts måde at tænke etik og moral på. – Foto: Malene Korsgaard Lauritsen.

Hvis kultur skal leve på markedsvilkår, er det kun de sikre hits, som bliver spillet, siger musikeren Sigurd Barrett, som har skrevet musikken til forestillingen Valhalla, som har premiere på Folketeatret på onsdag

Hvad er din seneste store læseoplevelse?

Det er Stormland af den islandske forfatter Hallgrimur Helgason. Den handler om en pensioneret gymnasielærer. Han synes, at alle sæder og skikke er i forfald. Hvorfor læser folk dog Se&Hør i stedet for Goethe. Desuden har han en blog på internettet, hvor han kommenterer alt muligt. Han beslutter sig for ene mand at lave revolution, fordi han gerne vil gøre op med hele den der jeg-tænkning, egoisme og narcissisme, der findes i samfundet. Bogen er humoristisk, samtidig med at den er begavet.

Hvilken bog har gjort størst indtryk på dig nogensinde?

Det er Hjemmefronten, som er skrevet af den finske forfatter Kari Hotakainen. Den handler om et ægtepar, og den er skrevet, så synsvinklen skiftevis ligger hos manden og hos kvinden. Når han oplever noget, ser vi tingene fra hans synsvinkel, og så ser vi bagefter den samme oplevelse fra hendes synsvinkel. Ofte ser oplevelsen helt forskellig ud. De to forsøger hele tiden at nærme sig, men det lykkes ikke, og det skyldes altid misforståelser. Som læser sidder man hele tiden og tænker: Bare de dog havde talt om det. Vi tænker jo tit noget i retning af: Han må da kunne regne ud, at når jeg ikke svarer, men går hen og skærer brød, så er det, fordi jeg blev ked af det, han sagde. Men det kan han jo ikke nødvendigvis regne ud. Bogen giver en vigtig lektie i, hvordan vi skal omgås hinanden. Der er brug for klarhed og kommunikationen, og det er jo en svær disciplin. Jeg synes, at bogen er genialt skrevet, og det var en rigtig aha-oplevelse for mig at læse den.

LÆS OGSÅ: Nordsverige kalder til samisk inspireret kulturfest

Hvad vil du anbefale fra kulturudbuddet i Danmark lige nu?

Så vil jeg gerne anbefale forestillingen Valhalla, som har premiere på Folketeatret i København i denne uge. Det er en fortælling om de nordiske guder. Man lærer om guderne, og det er en fantastisk fortælling og en stor oplevelse at se forestillingen.

Er der en kulturoplevelse, der har været med til at forme dig som menneske?

Der er to oplevelser, jeg har lyst til at nævne. Den ene er første gang, jeg så Wagners Niebelungens ring i Aarhus. Det var med til at forme mig, fordi det var en fantastisk øjenåbner i forhold til, hvad man kan med musikdramatik. Alle de store følelser kommer frem i forestillingen, og på mange måder var den også med til at forme mit eget forhold til følelsesregistret, som jo kan gå lige fra forelskelse og kærlighed til jalouxi og had. Den anden er Kieslowskis Dekalog, som er 10 film, der handler om De 10 Bud. Lige pludselig var De 10 Bud ikke bare nogle gamle regler, som er flere tusinde år gamle, men noget, som var ført op til et moderne univers i et moderne boligkvarter i et moderne Polen. Dekalog har været med til at forme min måde at tænke etik og moral på.

Hvem har du senest været til koncert med?

Min kæreste og jeg var i august i Parken og se The Wall, som er en rockmusical af Pink Floyd. Den handler om, at vi mennesker bygger mure imellem hinanden. Jeg synes, at vi mennesker er alt for gode til at bygge mure op omkring os selv. Et helt dagligdags eksempel er alle de mennesker, som sidder i busser og tog og taler med andre mennesker, som ikke er til stede. Før i tiden kunne man godt falde i snak med folk, man ikke kender. The Wall er en ældgammel forestilling, som er mere aktuel end nogensinde.

Er der områder af kulturlivet, som efter din opfattelse fortjener mere opmærksomhed?

Der er mange kunstarter, som er trængt i disse år. Hvis kultur skal leve på markedsvilkår, er det kun de sikre hits, som bliver spillet og opført. Selv på Det Kongelige Teater skal tingene populariseres. Kulturen er med til at fastholde vores identitet som folk, og derfor skal vi holde fokus på, at kulturlivet skal være rigt og mangfoldigt. Ellers bliver det bare en importkultur, hvor man køber en musical, som har gået i London og haft succes der, i stedet for at satse på nye og uprøvede ting. Hvis vi mister kulturen, har vi ikke andet tilbage end vores iPhone.

Er der aspekter af kulturlivet, som ikke siger dig noget?

Noget, som jeg har rigtig svært ved at forstå, er en kunstart, som min søn både hører og selv producerer i øjeblikket, som hedder noise. Det er musik, der lyder som en maskinpark, altså larmelyde, som skifter en anelse. Jeg anerkender, at det har et kunstnerisk udtryk, og at jeg sikkert er for gammel og for lukket til at forstå det, men det siger mig altså ikke noget.