I Aalborg var rumpistoler og lufthavnshoteller i år en del af Operafestivalen

Den 21. udgave af Aalborg Operafestival slap eksperimenterne løs og lod sig ikke begrænse af sit navn

Publikum kunne fra terrassen ved et lufthavnshotel nær Aalborg Lufthavn nyde udsigten af fly, der landede og lettede, sammen med sangen af sopran Signe Sneh Durholm og musik af pianist Leif Greibe.
Publikum kunne fra terrassen ved et lufthavnshotel nær Aalborg Lufthavn nyde udsigten af fly, der landede og lettede, sammen med sangen af sopran Signe Sneh Durholm og musik af pianist Leif Greibe. Foto: Nicolas Cho Meier.

August er den udendørs operas måned, og i år er ingen undtagelse. Tusinder er valfartet til naturparken i Hedeland for at overvære Verdis ”Aida” i det fri, mens Det Kongelige Teater har turneret land og rige rundt med kanoniserede arier for op imod 20.000 gæster.

Danmark er i det hele taget som besat af opera for tiden. Nye operafestivaler er skudt op i både Herning og Svendborg, mens Copenhagen Opera Festival har annonceret sit vel nok mest ambitiøse program hidtil med intet mindre end fem helt nye værker. Et af dem, Niels Rønsholdts ”Den sidste olie” om koloniseringen af Grønland i 1721, skal sågar opføres i Østerbro Skøjtehal i København.