I Aarhus gror litteraturen nedefra

Godt 3000 gæster lagde vejen forbi Ridehuset i Aarhus til den lokalt forankrede Vild med Ord-festival i weekenden

Publikum følger koncentreret med i forfatterne Christian Jungersen (tv.) og Knud Romers debat på scenen.
Publikum følger koncentreret med i forfatterne Christian Jungersen (tv.) og Knud Romers debat på scenen. Foto: David B. Hvejsel.

Flagene vajede foran den gamle ridetræningsbygning i Aarhus midtby. Ved indgangen stod unge frivillige i afslappet tøj og med lysende gule badges. Til højre en interimistisk café og bar, og bagved rumopdelerne et messerum på fliser og brosten, en basar af ord og to scener for forfattersamtaler. En bogmesse i Aarhus og en litteraturfestival, født af græsrødder og frivillige litteraturstuderende, der for femte gang i år fandt sted i smilets by.

Ballet åbnede for alvor med Børnebogdagen i fredags, hvor omkring 850 børn mødte kendte børnebogsforfattere som Kim Fupz Aakeson og Anne-Marie Donslund, og weekenden over fyldtes Ridehusscenen og Pavillonscenen udenfor i det hvide telt af forfattersamtaler med blandt andre Jan Sonnergaard, Harald Voetmann, Iben Mondrup og Erling Jepsen. En succes, vurderede Christina Faaborg, projektleder og cand.mag. i litteratur, søndag aften, hvor kun oprydningen stod tilbage.

LÆS OGSÅ: Boganmeldelse: Forsiden er næsten det bedste

Alt i alt har vi haft 3000 besøgende, og det synes vi er flot, ikke mindst set i lyset af, at lørdag var en stor festdag og også den måske sidste sensommerdag, siger hun og sammenligner med byens øvrige kulturtilbud.

Musikken har sit hus i Aarhus og kunsten har efterhånden også fået det med ARoS og flere små gallerier, og vi synes, der mangler et samlende sted for den store undergrund af litteraturtiltag, der findes i Aarhus, siger Christina Faaborg.

Et af store trækplastre søndag var samtalen mellem forfatterne Knud Romer og Christian Jungersen om neurologi, hjerneskade og demens. Trods et ambitiøst og internationalt program med kenyanske og australske forfattere på scenen, var man i Ridehusets svale store rum ikke mindst lydmæssigt dog meget langt fra store messer som BogForum i Bella Center i København. To hvide sejl skabte et intimt rum om Ridehusscenen, hvor to slidte lænestole og lille sofabord gjorde det ud for interview-interiør, og blandt standene var der er en vis overrepræsentation af forlag, der hører til på egnen, med Aarhus-forlagene Klim og Modtryk som nogle af de større spillere.

Det er ikke let at trænge igennem til de københavnske forlag, siger Christina Faaborg og nævner, at et forlag som Gyldendal har valgt at være repræsenteret ved Kristian F. Møllers Boghandel.

For lydbogsforlaget Bechs Forlag, spiller det lokale islæt en rolle.

Vi er fra Horsens og ønsker at bakke op om en litteraturscene i Jylland, siger forlægger Aksel Bech Christensen, der sammen med sine kone og datter står på messen i alle festivalens tre dage.

Netop det tilgængelige og det nære er en del af festivalens vision. Eller som Cate Benzer Jensen, praktikant ved Vild med Ord 2013, sagde det: Der skal ikke være for meget afstand. Vi står ikke i ens tøj eller uniform, scenen er lav, man kan komme tæt på både forfattere og bøger, og her skal være rart at være.

Cate Benzer Jensen en af de 20 personer i styregruppen, der sammen med Bibliotekerne i Aarhus står bag festivalen.

Den aarhusianske bogmesse, der i tidligere år har haft underskud, har denne gang fået økonomisk støtte af blandt andre A.P. Møller Fonden, og arrangørerne håber på længere sigt at finde mere permanente midler at formidle litteraturen i det jyske med.