I Casper Christensens nye samtaleserie forbliver inderligheden en øvelse

I Viaplay-serien “All Exclusive” fører Casper Christensen samtaler med kendte danskere – men alvoren virker mest af alt som en stiløvelse eller viljesakt

Undervejs i første afsnit bliver Hjejle reduceret til en biperson. For hvor det i udgangspunktet handlede om mødet mellem de to, ender det med primært at handle om Christensen.
Undervejs i første afsnit bliver Hjejle reduceret til en biperson. For hvor det i udgangspunktet handlede om mødet mellem de to, ender det med primært at handle om Christensen. Foto: Viaplay/Martin Sindal La Cour.

Der er en vis nervøsitet at spore i den store villa i Corales i Portugal. Mikael Bertelsen er ved at gøre sig klar til at køre i lufthavnen, og Casper Christensen går rundt om sig selv og har svært ved at finde ro.

Det er Iben Hjejle, der snart lander. Skuespilleren. Og Casper Christensens ekskæreste. De brød i 2011 og har ikke set hinanden siden. Men snart skal de tilbringe 24 timer sammen i luksusvillaen.

Det er afsættet for det første afsnit af 12 i Viaplay-serien “All Exclusive”, hvor Christensen med Bertelsen som en blanding af betroet og tjener møder en række kendte. I første ombæring Medina, Helle Thorning-Schmidt, Sofie Linde og oprindeligt også Thomas Helmig, der dog er taget ud efter sønnens pludselige død.

Men det åbner altså med Hjejle. Med dén gæst, som Christensen må formodes at have haft den tætteste relation til. Og da Hjejle ankommer til villaen, fornemmes det akavede, det beklemte, og det lover godt for den næste time, der i første omgang udvikler sig sådan, som man kunne ønske, at alle samtaler om et brud og dets årsager udviklede sig: med erkendelser af egne fejl, forståelse for den andens valg. Og her lægges der nyt til forståelsen af Christensen og Hjejle, der også dannede par i “Klovn”, og hvor de spillede med på sladderbladenes fremstilling af dem.

Samtidig har jeg paraderne oppe midt i den første samtale om “livets store spørgsmål og udfordringer”, som serien lanceres som. Christensen og Bertelsen har jo begge arbejdet med ironi og distance i årtier, og er det her bare én lang parodi på tidens reality-tv og bekendelsesdyrkelse? Er det en slags morsomhed på bekostning af tidligere koncepter som for eksempel “Marathon”, hvor Peter Øvig Knudsen tilbragte 24 sjæleflossende timer sammen med en række kendte?

Mens svaret er ved at danne sig, bevæger Hjejle og Christensen – mens de får serveret kaffe, mad og vin – sig langsomt væk fra alvoren og det smertefulde og mod hendes velkendte slagfærdighed og hans klovnerier. De optræder. For hinanden og for kameraet. Og ender med at synge karaoke.

På den måde lukkes intensiteten ud af mødet. Det har utvivlsomt været befriende for dem at slippe det intense, det svære, men som seer er det begrænset, hvor interessant det er at se to kendisser have det skægt.  Undervejs bliver Hjejle også reduceret til en biperson. For hvor det i udgangspunktet handlede om mødet mellem de to, ender det med primært at handle om Christensen. Om hans følelser og hans oplevelse af mødet.

I “Klovn” er Christensen selvoptaget, smart i en fart, orienteret mod det nye, mod genstande og hurtige forløsninger, og hvor dét kommer fra, forstår man godt. Hvis “All Exclusive” altså er et udtryk for den “rigtige” Christensen, sådan som serien gerne vil have os til at tænke. Og nok vil Christensen og Bertelsen, der har udtænkt “All Exclusive”-konceptet, væk fra ironien og distancen, vil have tårerne og dybden frem, men har tydeligvis svært ved det. Det er, som om inderligheden er en slags viljesakt for dem begge; et forsøg på at sprænge deres egne grænser, og i mødet med Hjejle bliver fornemmelsen af øvelse hængende.

Den her anmeldelse er udelukkende baseret på første afsnit, der også må formodes at være dét, Christensen har flest følelser i. Om det i de kommende udsendelser viser sig, at en lettere emotionel bagage er bedre for formatet, eller blot gør det mere overfladisk, vil vise sig. Men det, der står tilbage efter første afsnit, er et lidt uklart koncept – hvilke kriterier er gæsterne udvalgt efter, og hvorfor er de i Portugal? – og en frygt for at serien, trods de mange gæster, handler om én eneste person: Casper Christensen.

Men jeg vil nu lade tvivlen komme “All Exclusive” til gode. Måske viser der sig at være en dybere mening med det hele bag Bertelsens skygge i villaens smukke rum og bag Christensens solbriller, hørskjorte og Hemingway-skæg. De er i hvert fald to af underholdningsindustriens mest interessante skikkelser. Og det ville ligne dem dårligt ikke at have noget i ærmet. På godt eller ondt.

All Exclusive. Efter ide af Casper Christensen, Mikael Bertelsen og Julie Moestrup. Anmeldelse af første afsnit á 12. Kan ses på Viaplay.