I Hedens perle ligger denne kirke med både indre og ydre harmoni

Centralt i Herning ligger en harmonisk kirke i rødsten på torvet. Også i kirkens indre med en altertavle af Joakim Skovgaard finder man en monumental ro

Herning Kirke.
Herning Kirke. Foto: Frank Cilius/Ritzau Scanpix.

Herning er en dynamisk kulturby med mange kvaliteter, men i al venskabelighed kan man vel nok i samme sætning føje til, at byens torv er en gang arkitektonisk rod.

Alle mulige stilarter støder sammen på pladsen, hvor man også kan opleve, at kommunalt opsatte affaldsbeholdere er placeret klos op ad en skulptur, ”Seated Woman”, af den engelske billedhugger Henry Moore (1898-1986).

Herning Kirke, derimod, ligger tilbagetrukket i forhold til pladsen, der vel har fået sin kaotiske karakter netop på grund af dynamikken i Hedens Perle, som det så beskedent hedder om Herning i byens turistbrochurer ol.

Herning Kirke på torvet er opført i romantisk stil i rødsten og blev indviet 1. søndag i advent 1889. Grunden, kirken er bygget på, blev skænket af John Eyde, den daværende ejer af et nærliggende hotel, der siden har taget navn efter netop ham.
Herning Kirke på torvet er opført i romantisk stil i rødsten og blev indviet 1. søndag i advent 1889. Grunden, kirken er bygget på, blev skænket af John Eyde, den daværende ejer af et nærliggende hotel, der siden har taget navn efter netop ham. Foto: Herning Kirke

Selvom Herning som købstad er ung – først i 2013 kunne den markere sit 100-års jubilæum – har der været kirker på egnen i snart 900 år – en kirke i området, Gjellerup Kirke, er over indgangen dateret til 1140.

Hernings nuværende kirke på torvet, der erstatter en tidligere, er opført i romantisk stil i rødsten med indgangspartiet i tårnet, der vender ud mod torvet flankeret af missionshuset, Bethania, der ligeledes er en historicistisk bygning, og så et nyere erhvervsbyggeri. Inde i kirken: en velsignet ro – og blandt andet en altertavle af billedkunstner Joakim Skovgaard (1856-1933) udstyret med en ramme i skønvirkestil skåret af maler og billedhugger Niels Larsen Stevns (1864-1941).

Alle og ikke mindst folkeviddet vil vide, at der er en nær sammenhæng mellem kirken og kroen.

I Herning er den mere håndgribelig end de fleste steder. I den anden ende af torvet ligger – på den nuværende gågade – et hotel opkaldt efter en tidligere ejer, John Eyde, der var så betænksom, at han skænkede grunden, kirken er opført på. Og som for at få tingene til at hænge sammen, fik han også en aftale med myndighederne om, at den store grund mellem kirken og kroen skulle indrettes som torv og dermed forblive byens centrale plads.

Da Herning Kirke blev opført, syntes man, at det var en gevaldig flot kirke til så lille en by.

Men ved indvielsen 1. søndag i advent 1889 var der slet ikke plads til alle de mennesker, der gerne ville overvære begivenheden. Adgangsbilletter – og af dem var der 600 - blev uddelt, og det blev til en god lille forretning for dem, der solgte deres.

Foto: Bente Ramsgaard Wagner

Den både i det indre og ydre harmonisk byggede kirke blev tegnet af Claudius August Wiinholt (1855-1905), hvis sakrale byggerier ligger spredt over Jylland. Herning var hans første, og den blev udstyret med et alter og en altertavle i keramik dekoreret af arkitekt Thorvald Bindesbøll (1846-1908). Den er siden udskiftet med en altertavle af Joakim Skovgaard.

Joakim Skovgaard havde kort tid forinden afsluttet det langstrakte arbejde med udsmykningen af Viborg Domkirke, da han i 1914 påbegyndte altertavlen til Herning Kirke. Billedet udstråler en monumental ro - men man kan fornemme, at om lidt bryder stormen løs.

Motivet er hentet fra Lukasevangeliet. Jesus er i synagogen og læser et skriftsted, hvorefter han begynder at prædike. Som man kan se på maleriet, er der ved at brede sig en vis foruroligelse i forsamlingen, der efterfølgende vokser til vrede. Som Lukas fortæller, jager menigheden Jesus ud af kirken og helt ud til kanten af en klippe med henblik på at styrte ham ned. Men Jesus ”banede sig vej mellem dem og gik.”