I Knud Romers nye bog er kunsten blevet sin egen religion

Knud Romer er tilbage med lyrisk prosa i kort form og en forskrivelsesfortælling i stor stil. Han skal stadig øve sig

Knud Romers nye bog "Pigen i violinen" udtrykker både alvor og sørgmodighed, skriver anmelder Rasmus Vangshardt.
Knud Romers nye bog "Pigen i violinen" udtrykker både alvor og sørgmodighed, skriver anmelder Rasmus Vangshardt. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix

Selvom der er en del barnagtige bønner i Knud Romers nye, slanke og dyre ”Pigen i violinen”, findes Gud i dette univers ikke. Og det er jo ganske lydefrit. Til gengæld er kunsten blevet sin egen religion. Og det er jo ganske tiltalende. Den meningsfulde mislyd opstår i det paradoksale faktum, at der stadig findes sekulære djævlepagter, når kunsten er blevet meningen hinsides verden. Man kan sælge sig selv og sin skæbne til kunsten, og man kan erfare samme kunst som en ond magt. Det lyder som et litterært forlæg med klangbund.