Læseværdig digtsamling kredser om krig og kærlighed

Med gentagelsen som motor og et afgrænset ordforråd har Rasmus Halling Nielsen skrevet en særdeles interessant digtsamling, der undersøger ordenes potentiale i skildringen af krigen og kærlighed

"OGSÅ er, på trods af sit afgrænsede ordforråd og simple modsætningsstruktur, en kompleks digtsamling. Den er fyldt med mørke og dysterhed, men i den grad også skønhed og kærlighed. OGSÅ er en yderst læseværdig digtsamling." Modelfoto.
"OGSÅ er, på trods af sit afgrænsede ordforråd og simple modsætningsstruktur, en kompleks digtsamling. Den er fyldt med mørke og dysterhed, men i den grad også skønhed og kærlighed. OGSÅ er en yderst læseværdig digtsamling." Modelfoto. .

Rasmus Halling Nielsen (født 1983) er en skrivemaskine, der ustoppeligt producerer tekst. I det ene øjeblik udkommer hans bøger på små undergrundsforlag (Koordinat, OVBIDAT, OVO press) eller som privattryk, i det næste på nettet via blogs og pdf-filer, og pludselig dukker han op på mere etablerede forlag, som Forlaget Arena og Samleren.

Halling Nielsen er med andre ord en digter, der er vanskelig at sætte i bås og få hold på, hvilket ikke bare viser sig, når han med sin udgivelsespraksis nedbryder ellers fastlåste skel mellem over- og undergrund, mellem bog og internet, men også når han i sin æstetiske praksis synes at blande forskellige avantgardegreb (som sampling, collage, copy-paste, der ofte medfører en fragmentarisk og springende stil) med mere klassisk, traditionelle (central)lyriske udtryk.

En sådan spændvidde mellem konventionsbrydende eksperimenter og inderlige følelsesudtryk gør sig ikke kun gældende mellem værkerne, hvor man kan finde alt fra en økozombiehorror i romanen ”Det lille robotøje siger” (2011) til rørende digte om farfaderens død i Mörkhall (2014), men også i det enkelte værk.

Lyder det rodet og uhåndgribeligt, er det kun til dels tilfældet, fordi Halling Nielsen har formået at skabe en særegen stemme, der nærmest altid har noget sprogligt og indholdsmæssigt interessant at byde på, hvad enten det drejer sig om de gratis pdf’er eller de forlagsstemplede værker.

Et godt eksempel på det sidste er den nye bog, langdigtet OGSÅ, der er Halling Nielsens tredje udgivelse på forlaget Samleren.

Heri kredses der om klassiske temaer som krig, fred og kærlighed, men uden at det fremstår banalt. Dette skyldes måske denne digters sans for sprogets materialitet og rytme, der blandt andet viser sig i en forkærlighed for, med gentagelsen som motor og et ordmateriale kondenseret ned til et minimum, at udforske enkelte ord og vendingers potentiale og betydning i forskellige konstellationer. Og ligesom i tidligere udgivelser er det ikke kun ordenes indhold, men i lige så høj grad deres lyd og placeringer på siden, der er vigtig. Det sidste gør det utroligt vanskeligt at citere fra bogen.

Særligt gode er de to længste dele, der henholdsvis indleder og afslutter samlingen, fordi de – modsat den midterste del, der består af små korte tekststykker eller digte – skaber en art hypnotisk eller meditativ effekt i deres fragmentariske ophobning af gentagelser, der f.eks. kan kredse om døden (”lange rædselsfulde glimt”, ”kasser kommer i alle længder”), det fejlslagne (”en båd bygget af forkert materiale kan ikke sejle”) eller det uvirksomme (”står en vagt på toppen med jord på øjenlågene med lukkede øjne”), men også om lyset, det gyldne, kærlighed og freden.

”Må krigen møde døden”, lyder det således gentagne gange i starten, ligesom lyset mod slutningen ikke kun er ”de rædselsfulde glimt”, men også det håbefulde, der kan overvinde mørket: ”selv så gyldent orange og lys/ selv så meget lys/ når de hænder senere/ i mørket finder en elsket/ mærkes andet end mørke.”

Således penduleres der digtsamlingen igennem mellem forskellige og modsatrettede stemninger og tilstande, men som man måske kan fornemme, er det ikke en konkret begivenhed eller situation, der her er omdrejningspunktet. En af bogens styrker er nemlig, at den ikke kun handler om den store krig, vi igen og igen kan læse om i nyhederne, men også om den personlige krig, der kan foregå på det indre plan eller mellem et jeg og et du.

OGSÅ er, på trods af sit afgrænsede ordforråd og simple modsætningsstruktur, en kompleks digtsamling. Den er fyldt med mørke og dysterhed, men i den grad også skønhed og kærlighed. OGSÅ er en yderst læseværdig digtsamling.

kultur@k.dk