I lyset af de sidste tider

Det bidrager til barnets forestillingsevne at kende Bibelens store fortællinger, mener Elisabeth Flensted-Jensen, der har gjort oprør mod det fundamentalistiske kristne miljø, hun er rundet af

Elisabeth Flensted-Jensen debuterer som 64-årig med romanen ”Kystsanatoriet”, der er en fiktiv fortælling om en piges opvækst og anbringelse på et sanatorium i 1950’erne. –
Elisabeth Flensted-Jensen debuterer som 64-årig med romanen ”Kystsanatoriet”, der er en fiktiv fortælling om en piges opvækst og anbringelse på et sanatorium i 1950’erne. –. Foto: Paw Gissel.

Elisabeth Flensted-Jensen havde dårligt nok lært at skrive, før hun resolut tog en lille blok og en blyant, kom dem i en kasse og gik ud under syrentræet i Virum nord for København for at skrive.

Jeg havde hørt de voksne tale om, at nu kom der en ny Irma, der ville true eksistensen af den lokale købmand, og det ville jeg skrive om. Men jeg fandt ud af, at det var for komplekst, og så lagde jeg pennen ned igen i æsken og har ikke taget den op før nu, siger forfatteren, der netop er debuteret som 64-årig med romanen Kystsanatoriet.

I de mellemliggende år har hun været lektor ved Aarhus Universitet og arbejdet som projektchef og rådgiver i internationale organisationer og det private erhvervsliv. I 2011 flyttede hun med sin mand, Jakob Erle, der er direktør for Dansk-Egyptisk Dialoginstitut (DEDI) til Kairo, og 10 dage efter brød de første opstande, der førte til Mubaraks fald, ud.

Jeg havde regnet med, at jeg ville fare ud at frelse verden og støtte kvinder i deres kamp, men i stedet opdagede jeg, at nu kunne jeg endelig sætte mig ned og skrive den bog, jeg gerne ville skrive, siger forfatteren, som er i København i anledning af udgivelsen af Kystsanatoriet.

Bogen består af små, fine fortællinger på hver et par sider, og den fører på flere måder tilbage til hendes egen opvækst med nær tilknytning til en kristen, fundamentalistisk menighed, hvor fore-stillinger om de sidste tider ofte blev fremmanet for børnene.

De forestillinger, jeg havde som barn om Dommedag, svarer til det, vi ser i Syrien i dag kombineret med en atomkrig, siger forfatteren, der som fireårig blev sendt på Munkerup Børnesanatorium ved Gilleleje.

De glimtvise erindringer fra dengang har hun i bogen renset for personlige oplysninger og videreformidlet i historien om pigen, der iklædt sin gule kjole og laksko bliver kørt til et kystsanatorium og efterladt. Et sted og en situation, der fordrer en form for overlevelsesstrategi.

Når man bliver sendt væk og er helt alene, har man kun det, der er inde i ens hoved. Man kan digte historier og skabe en anden verden end den, der er.

En verden af ro og regelmæssighed. Af hærdende gåture i den barske natur og af sterilitet. Ikke et eneste stykke legetøj fandtes, og alle børnenes klæder og ting blev taget fra dem som det første. Anbringelsen af Elisabeth Flensted-Jensen selv på sanatoriet og senere på børnehjem skete i den bedste mening, forsikrer hun.

LÆS OGSÅ: Når de små børn ikke kommer til mig

Jeg var nummer syv ud af en søskendeflok på otte, så min mor har været godt slidt ned, men det ændrer ikke ved, at det var et stort chok at blive efterladt som fireårig, siger Elisabeth Flensted-Jensen med et lille smil.

Anbringelser kan være nødvendige, mener hun.

Men man må aldrig glemme, at uanset hvor gode grunde der kan være til at anbringe et barn uden for hjemmet, så vil det sætte sig dybe spor.

Den form for kompleksitet rummes ifølge forfatteren rigtig godt i den skønlitterære form. Her får man mulighed for at få begge sider med.

For eksempel kan jeg skildre, at der også er varme og fællesskab i den menighed, jeg beskriver. Det bliver mere balanceret på den måde.

Som romanens navnløse fortæller voksede Elisabeth Flensted-Jensen op i det, hun vil kalde en sekterisk kristen menighed. Men hvilke træk gør den sekterisk?

Den kristendom, jeg voksede op med, var en udløber af Oxfordbevægelsen. Den var fundamentalistisk i den forstand, at den var bogstavtro mod Bibelen, men i sin sociale struktur blev den sekterisk, idet den lukkede sig om sig selv, forklarer Elisabeth Flensted-Jensen.

Sekterisme har optaget hende, og som ung studerede hun kristendomskundskab ved Københavns Universitet.

De fleste sekteriske grupperinger starter som oprør mod mainstream, her som opposition til folkekirken. Man begynder med at ville sætte sig fri og ender med at tro, man sidder inde med det eneste sande svar, siger forfatteren, der i 1970erne blev aktiv i kvindebevægelsen.

Jeg begyndte at læse i 1968, og aktionerne for ligeløn og fri abort vakte genklang i mig, fordi der her var nogen, der tog mig og mine sansninger alvorligt. Det var en åbenbaring, men også en gradvis erkendelse af at komme fra et miljø af engagerede mennesker, der ville frelse verden, som jeg videreførte på venstrefløjen.

En erkendelse, der i bogen er blevet til den korte fortælling om Gammel Torv i København, hvor kristne og venstrefløjsaktivister står på hvert sit hjørne og råber om verdens frelse.

Hvor Elisabeth Flensted-Jensen har fået et skarpt kritisk blik på dem, der hævder at kende sandheden, har hun med årene fået et mere mildt syn på de bibelhistorier, hun fik ind med modermælken.

Jeg har hørt mange vilde historier i den menighed, jeg kom i. Også i forhold til, hvad børn hører i dag. Det er dommedag, profeter, der forsvinder i ildvogne, og en Gud, der lader straffen regne ned over egypterne, samt Moses, der er ved at drukne i Det Røde Hav. Hele det her univers er jo fantastisk, siger Elisabeth Flensted-Jensen.

For 20 år siden ville hun have forsvoret, at hun ville sige sådan, men i dag tager hun sin historie på sig og ville nødigt have været det foruden, siger hun.

Bibelhistorierne giver nogle dybder, som man ikke får ved at læse Anders And. Jeg tror, det bidrager rigtig meget til ens forestillingsevne, at man som barn bliver konfronteret med store fortællinger.