Ibsens sidste drama på Aarhus Teater er både et sansebombardement og stilhed

Aarhus Teater præsenterer Ibsens sidste drama ”Når vi døde vågner” i et vellykket og urovækkende univers. Her vækkes længsler, ønsker og drømme, mens menneskene styrer direkte mod katastrofen

Nathalie Mellbye har skabt en scenografi med et vellignende kurbad af træ i midten. Bagvæggen er beklædt med mørke plader, der langsomt nedbrydes og udfordres af de surrealistiske tendenser, som Ibsen også har skrevet ind i stykket. Foto: Rumle Skafte

Billedhuggeren Arnold Rubæk står nøgen midt i rummet og bader, mens konen Maja sidder bagved og kigger udtryksløst ud i rummet. Vi er på et kurbad tæt ved en skov, og her kan stilheden mærkes fysisk i både det lille rum og i det nedlukkede, sovende parforhold. Måske netop derfor vækker det spredt latter i rummet, da Maja i en leddeløs og klagende bevægelse lader sig glide ned på saunabænken med et dybt suk.