Ida Jessen har skabt en smuk, elegant og nærværende genfortælling af Bibelen

Ida Jessen og Hanne Bartholin har med deres ”Bibelhistorier” skabt en fornem indgang til det kristne univers

I 29 kapitler genfortæller Ida Jessen de mest centrale beretninger fra Bibelen. Prisbelønnede Hanne Bartholin har lavet alle bogens illustrationer. Her ses hendes illustration til “Saul og David”.
I 29 kapitler genfortæller Ida Jessen de mest centrale beretninger fra Bibelen. Prisbelønnede Hanne Bartholin har lavet alle bogens illustrationer. Her ses hendes illustration til “Saul og David”. Foto: Linda Kastrup

Hvordan formidler man Bibelen til børn? Det er i en vis forstand en taknemmelig opgave. For Bibelen er en mirakuløs samling af gode fortællinger, som blot venter på at blive fortalt på ny.

Og så er det alligevel et nærmest uoverkommeligt arbejde – dels fordi der er så mange fortællinger at håndtere, hvis man vil hele vejen rundt, dels fordi de bibelske fortællinger udgør grundlaget for vores kultur og derfor stiller store krav til fortolkeren.

Et af de mest vellykkede forsøg er Johannes Møllehaves ”Børnebibelen” (1996). Møllehaves sprudlende fortælleglæde har gennem årene gjort indtryk på mange børn. Med et svimlende oplag på over 260.000 eksemplarer er ”Børnebibelen” en af de mest udbredte bøger i Danmark og har af samme grund haft stor betydning for formidlingen af det bibelske stof.

Nu har man så fra Bibelselskabets side vurderet, at tiden er kommet til at lancere endnu et forsøg i genren. I den forbindelse har man allieret sig med forfatteren Ida Jessen og illustratoren Hanne Bartholin. Ida Jessen har siden sin debut i 1989 skrevet en lang række kritikerroste romaner og novellesamlinger, for eksempel ”Det første jeg tænker på” (2006) og ”Børnene” (2009), og er anerkendt som en af landets bedst skrivende forfattere.

De bibelske fortællinger har imidlertid repræsenteret en afgørende ny kunstnerisk udfordring for hende. Med sit valg af flertalsformen i titlen antyder Ida Jessen da også et lille forbehold eller måske rettere en respekt og høflighed over for traditionen. For der er ikke tale om selve ”Børnebibelen”, men mere beskedent om et bind bibelhistorier.

Den fundamentale ambition er dog den samme. Bibelens kernefortællinger skal genfortælles i børnehøjde. Det interessante er naturligvis, hvordan det gøres i praksis.

Tag nu begyndelsen. Skabelsesberetningen er måske den mest berømte tekst i verden. Formuleringerne er ikoniske: ”I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden. Og jorden var øde og tom, og der var mørke over verdensdybet. Men Guds Ånd svævede over vandene. Og Gud sagde: ‘Der vil blive lys.’ Og der blev lys.” Hvad stiller en skønlitterær forfatter op med de formuleringer, når hun i 2016 skal genskrive dem?

Ida Jessens bud lyder sådan: ”I begyndelsen var der kun et stort tomt ingenting. Verden fandtes ikke, jorden fandtes ikke, himlen og stjernerne, solen og månen, træerne og blomsterne, menneskene og dyrene, de fandtes ikke. Kun Gud fandtes. Gud var helt alene, og der var mørkt overalt. Gud længtes efter lys. Han længtes efter verden. Gud var Gud. Han kunne skabe verden, som han syntes, den skulle være. Gud sagde: ’Der skal blive lys’. Og så blev der lys.”

Det er et klart, smukt og flydende sprog. Meget velegnet til oplæsning. Og som sådan karakteristisk for bogen som helhed. Samtidig kan man glæde sig over Hanne Bartholins skønne illustration af skabelsesunderet.

Den elegante stil fortsætter videre ind i genfortællingen af Det Gamle Testamente. For eksempel er skildringen af Adam og Eva og Noas Ark skåret meget fint til og rammer børn i alle aldre. Det er medrivende læsning.

Og når vi kommer frem til Babelstårnet fornemmer man klart, at Jessens fortællinger er skrevet i det 21. århundrede. På baggrund af den skrabede originalversion fra Bibelen, som kræver en ikke ubetydelig opmærksomhed fra sin læser for at kaste eksistentiel betydning af sig, har Jessen skabt en bibelsk fortælling, som fungerer fremragende, når man læser den højt for for eksempel et syvårigt barn.

Jessens litterære strategi består i at trække ny kontekst ind og levendegøre situationen for os. Hun beskriver byen, der siden blev kendt under navnet Babel, som en velhavende og nærmest paradisisk by:

”Til husene var der skyggefulde og frodige gårde og haver med farvestrålende fugle i bure og appelsintræer og springvand, hvor man dagen igennem hørte vandets stille plasken, der skulle minde folk om, dengang jorden blev oversvømmet, og samtidig forsikre dem om, at det var meget lang tid siden.”

Det er ikke Bibelen, men netop en fortolkning af samme. Derfor kan Jessen tillade sig at referere tilbage til historien om Noa og i øvrigt fylde præcis de detaljer på, der skal til for at vække børns nysgerrighed og begær efter at høre mere. Og det gør hun. For hun er både sprogligt skarp og kunstnerisk bevidst og formår at tilvejebringe en vital og ubesværet fortælling om menneskets forfængelighed og ustoppelige begær efter mere:

”Der var huse nok til alle, haverne kunne ikke blive dejligere, der var veje og fortove og torve og springvand nok til alle. Der var guld og sølv nok. Og hvad skulle man så lave?”. Menneskene diskuterer frem og tilbage og overvejer at grave en kolossalt dyb brønd eller bygge den længste bro i verden.

Pludselig får en af dem en lys idé: ”’Vi kunne også bygge et tårn, der når helt op til himlen’ (…) Og så blev folk ellevilde. ’Det gør vi,’ råbte de. ’Vi bygger et tårn, der er højere end regnbuen! Så bliver vi verdensberømte!’, råbte de. ’Vi bliver kendte over hele verden. Selv om ti tusind år vil vi være berømte. Åh, hvor er det godt’.”

Så fint kan de gamle fortællinger reaktualiseres i dag.

Også når det gælder fremstillingen af fortællingerne fra Det Nye Testamente viser Ida Jessen styrke og smidighed. Mest bevægende og levende er selve skildringen af korsfæstelsen. Det er stærk prosa. Når det kommer til genopstandelsen, er det straks et vanskeligere teologisk terræn, men Ida Jessen har gehør for underet og løfter derfor den svære opgave på en overbevisende måde.

Samlet set må man konkludere, at Ida Jessen og Hanne Bartholin har skabt en fornem indgang til det kristne univers med deres nye bog.