Interessant saudisk film kommer ind bag niqabben

Den saudiarabiske film ”Maryam, den perfekte kandidat” kigger ind bag det moderne og traditionelle ørkenland, hvor ældgamle kønsroller vakler, og moderniteten ikke kan holdes væk

Interessant saudisk film kommer ind bag niqabben

I begyndelsen af året skildrede den delvist danske film ”The Cave” forholdene på et hospital i Damaskus, hvor en kvindelig læge kæmpede sin heroiske kamp under den syriske borgerkrig mod sygdomme og et gammelt kønsrollemønster. Der var patienter, der ikke ville behandles af kvindelige læger og syntes, at de skulle blive derhjemme ved kødgryderne.

Den nye saudiske film ”Maryam” har samme tema. Denne gang foregår det i fredstid og i et økonomisk stærkt område i en by på Den Arabiske Halvø. Maryam er læge på det lokale sygehus. Hun er dygtig og dedikeret. Også her kommer der patienter ind, der nærmest hellere vil dø end lade sig tilse af en kvindelig læge.

Maryam er en ung moderne, veluddannet islamisk kvinde, der i sin offentlige fremtræden bærer den traditionelle beklædning, der også omfatter en niqab, et slør, der dækker hele ansigtet undtagen øjnene. Hun er ugift, bor hjemme hos sin far og to søstre. Moderen er død. Faderen er musiker og skal i ramadanen op til afslutningsfesten Eid ud at turnere med sit orkester.

Maryam har tænkt sig at deltage i en faglig konference i den periode. Det kommer ikke til at gå, som hun ønsker, da hendes visum til De Forenede Arabiske Emirater er udløbet.

Hun kan kun få et nyt, hvis hendes mandlige værge er ansøger. Hendes værge er hendes far, og da han er bortrejst, kan den voksne kvinde ikke få et nyt.

Hun prøver på at få et nyt ved at kontakte en fætter. Ham kan hun kun komme i kontakt med, hvis hun indskriver sig som kandidat til det kommende byrådsvalg. Det gør hun så og regner med, at ansøgningen kan skrottes efter kontakten.

Det går selvfølgelig hverken værre eller bedre, end at hun stiller op. Havde det været i Vesten, havde hun været den perfekte kandidat.

Hun har som første prioritet en asfalteret vej op til sit hospital. Vejen dertil er et kaos, så det er en god sag at drive valgkampagne på. Det kan alle forstå.

Filmen følger så hendes kampagne, der hurtigt kolliderer med det traditionelle kønsrollemønster. Det tilsiger, at kvinder ikke stemmer, og at mænd ikke stemmer på kvinder, så det er som kvindelig kandidat ret meget op ad bakke. Hun kan kun holde valgtale til mænd via en storskærm. Det er ikke lovligt for en kvinde at være alene sammen med mange mænd, men hun bryder moralkodeksen.

Det gør hun også, da hun deltager i et tv-program uden niqab. Så eksploderer de sociale medier nærmest. Mænd og en del kvinder er virkelig oprørte. Vi følger hende også til et kvindemøde, der er en blanding af en lille dosis politik og en stor del mode og ”kvinde til kvinde-samtale”.

Bag de gamle kønsroller er der noget nyt på vej. Det er det interessante ved filmen. Den er som en rambuk mod gamle borge. Den vil råbe en ny generation af kvinder op og gøre op med et middelalderligt menneskesyn. Valgresultatet viser, at der blæser nye vinde.

Vi har godt læst, at kvinder i Saudi-Arabien nu må køre i bil alene. Det er bare begyndelsen. Alle de veluddannede og skarpe kvinder skal nok blive mere tydelige og deltagende i samfundet fremover. Maryam er bare en spydspids. Det gør filmen interessant.