Prøv avisen
5 stjerner

Sjældne fotografier: Indiske hemmeligheder midt i København

5 stjerner
Fotografierne på udstillingen er taget i perioden fra 1850-1920, primært af englændere, motivet er Indien, og fotografierne dokumenterer livet i det fremmede, fra landskaber til bygningsværker til de indfødte og deres livsførelse. Her er det et billede af Taj Mahal i Agra, set nordfra, fra 1870’erne. – Foto: Ukendt fotograf/Davids Samling

Davids Samling er et skatkammer uden lige. Netop nu kan man ud over den faste samling se en udstilling af sjældne fotografier fra Indien

Der er halvmørkt i de grønmalede udstillingssale på Davids Samling. Det plejer ikke at være nødvendigt, når det er fotoudstillinger, men fotografierne på udstillingen ”Under Indiens himmel” er dels gamle og originale, dels er de unikaværker – der findes ikke negativer til dem.

Fotografierne tilhører en engelsk samler, der vil være anonym, men som kontaktede museet og stillede sin samling af mere end 5000 fotografier fra kolonitidens Indien til rådighed. Dem dykkede udstillingens kuratorer, Joachim Meyer og Peter Wandel, ned i, og på udstillingen kan man se de omkring 80 værker, de endte med at vælge ud.

Når Davids Samling viser denne udstilling, er det, fordi man for tre år siden besluttede at give museet et ekstra fotografisk ben. Museets samling af islamisk kunst slutter omkring 1850. Det er også den tid, hvor fotografiet bliver født. Derfor besluttede man at lave skiftende fotoudstillinger, med fokus på islamisk kultur, hvilket også bibringer museets faste samling en mulighed for at blive spejlet i den nyere tid.

Fotografierne på udstillingen er taget i perioden fra 1850 til 1920, primært af englændere, og motivet er Indien. Fotograferne har været en skønsom blanding af amatører og professionelle, som på hver deres måde har arbejdet med at dokumentere livet i det fremmede, fra landskaber til bygningsværker til de indfødte og deres livsførelse. Nogle af dem har både tjent til dagen og vejen ved at fotografere mænd fra den indiske overklasse – fyrster, der troner i stiveste puds med sabler og smykker og utrolig blanke laksko, i fotografens ateliers iscenesættelse af en sær overlæsset dagligstue med duge, forhæng og potteplanter – og bagefter har de formodentligt også solgt disse billeder til hjemlandet som en form for eksotiske vidnesbyrd derudefra.

Andre var mere optagede af landskaber, andre igen af at dokumentere, hvordan befolkningen levede, og i næsten videnskabelig grad at redegøre for måden, hvorpå de indfødte praktiserede forskellige fag og håndværk. Overalt har disse fotografer slæbt deres enorme kameraer, store glasplader og andet udstyr med sig. Det har været lidt af en opgave, og formodentligt har de selv følt deres arbejde som en form for indsats i fastholdelsen af det udvidede britiske imperium.

Gruppe af fyrstelige, sandsynligvis fra Bikaner, cirka 1900. – Foto: R.K. Brothers/Davids Samling
Portræt af en ung, indisk kvinde, 1870’erne. – Foto: ukendt fotograf/Davids Samling