Prøv avisen
Portræt

Irske Sally Rooney er tidens litterære sensation

”Som andre romaner, der rammer tidsånden (...) fanger ’Normale mennesker’ øjeblikket – og i dette tilfælde vores nye følelse af en kollektiv usikkerhed, uanset om den er individuel, økonomisk eller politisk,” har anmelderen Sian Cain skrevet i avisen The Guardian om Sally Rooneys nye roman. – Foto: Jonny Davies

For sin blot anden bog har den 27-årige irske forfatter Sally Rooney modtaget Costa-prisen for årets bedste roman i Storbritannien. Hendes bøger sælges i stor stil, hun roses af kritikerne og udgives nu i 16 lande, også Danmark

To bestsellere på to år.

Salgstallene taler deres eget tydelige sprog, og 27-årige Sally Rooney er allerede udstyret med betegnelsen ”årtiets litterære fænomen” af avisen The Guardian.

Det sker, efter at hun denne uge som den hidtil yngste har modtaget en af de helt store britiske litteraturpriser, Costa Prize, for romanen ”Normal People” – ”Normale mennesker”.

Bogen ligger på 12. uge i top-10 over de mest solgte skønlitterære værker i hardback. I denne uge var den nummer to, kun overgået af seneste epos fra spændingsforfatteren Lee Child, men foran seneste værk fra manden bag ”Games of Thrones”, George R.R. Martin.

Sally Rooney er med et godt middelalderudtryk katapulteret ind på den litterære scene – og det med sådan en fart, at et tv-drama af ”Normale mennesker” allerede er bestilt af BBC – og tilmed har Lenny Abrahamson som instruktør. Han vandt en Oscar for filmen ”Room” – baseret på romanen ”Rum” af den ligeledes irskfødte forfatter Emma Donoghue.

Sally Rooney skiller sig ud, fordi hun er den nye unge stemme i litteraturen. En af de første skønlitterære stemmer fra det moderne Irland, der har rystet dele af den katolske fortid af sig og pludselig er et af de mest progressive europæiske lande.

Gennembrudsromanen ”Samtaler med venner” havde to unge studerende i et lesbisk forhold som omdrejningspunktet – og med den moderne twist, at de blev involveret i et firkantsdrama med et lidt ældre ægtepar.

”Normale mennesker” er sat i den samme ramme, hvor det igen er unge studerende ved Dublins fine, gamle universitet, Trinity College, der er hovedpersonerne. Her er det den tynde, nervøse, men også intelligente Marianne og udviklingen af hendes forhold til den unge sportsmand og medstuderende Connell. De kender hinanden hjemme fra provinsen Galway, hvor han var stjernen. Men rollerne bliver byttet rundt, da de kommer på universitetet i hovedstaden Dublin, hvor hendes intellekt tæller højere end hans sportslige præstationer.

Som anmelderen Toby Lichtig konstaterer på Front Row – det indflydelsesrige kulturelle magasin på BBC Radio 4 – så lever hendes anden bog til fulde op til forventningerne om et moderne drama for de nye generationer.

Selv afviser Sally Rooney, at hun er sin generations talskvinde.

”Jeg har absolut aldrig haft intentioner om at tale for andre end mig selv. Jeg finder det tilmed svært at tale for mig selv. Mine bøger kan meget vel fejle som kunstneriske bestræbelser, men jeg vil ikke have, at de fejler som stemmen for en generation, som jeg aldrig havde intentionen at tale på vegne af,” siger hun i et interview med avisen Irish Times.

Dommerne fra Costa Prize kalder bogen for ”en banebrydende roman om det moderne liv og kærlighed, som vil opildne enhver læser”.

Hendes styrke er, at hun taler ungdommens sprog, og selvom hun bruger det klassiske romanformat, så kommunikerer hendes hovedpersoner, som de unge gør nu om dage, og hun skifter utvunget fra romanens eget sprog til det sprog, som bruges, når man skriver til hinanden på mobilen.

”Som andre romaner, der rammer ’Zeitgeist’ (tidsånden, red.), fra ’Borte med blæsten’, der nåede et massepublikum i 1930’erne, til Jonathan Franzens store roman efter terrorangrebet den 11. september, ’Frihed’, så fanger ’Normale mennesker’ øjeblikket – og i dette tilfælde vores nye følelse af en kollektiv usikkerhed, uanset om den er individuel, økonomisk eller politisk,” skriver anmelderen Sian Cain i avisen The Guardian.

Men det betyder ikke, at litteraturhistorien er gået tabt. Noget, som spiller ind i de unge menneskers relation i romanen, er, hvordan Connell reflekterer over deres forhold, mens han læser ”Emma” af Jane Austen.

Sally Rooney er født i Dublin, men voksede op i Galway. Debutromanen skrev hun, mens hun tog en master i amerikansk litteratur ved Trinity College, Dublin. Bogen er på 100.000 ord, og hun skrev den på blot tre måneder. At hun har ordet i sin magt, bliver understreget af, at hun i 2013 vandt topprisen ved de europæiske debatmesterskaber for universitetsstuderende.

Efter de første noveller i litterære magasiner stod det klart, at Sally Rooney havde en helt særlig og ikke mindst ny stemme. Hun kom i stald ved et af de helt store litteraturagenturer, og hele syv store forlag var med i budrunden om, hvem der skulle have lov til at repræsentere hende. Her løb forlaget Faber & Faber med rettighederne.

Den succesfulde debutroman blev hurtigt solgt til 16 andre lande – og i Danmark kunne Rosinante & Co. sidste år udgive ”Samtaler med venner” i Karen Fastrups oversættelse. Og forlaget smeder, mens jernet er varmt. Allerede den 10. maj er den danske udgave af ”Normale mennesker” ude hos boghandlerne.