Prøv avisen

Italien er flyttet til Århus

Luciano Miotto som Dulcamara og Sine Bundgaard som Adina i "Elskovsdrikken". – Foto: Anders Bach.

Når Donizettis opera "Elskovsdrikken" i den kommende uge har premiere på Den Jyske Opera i Århus, er forestillingen midtpunktet i en række udenomsarrangementer, der taler til flere sanser. En tendens, der er kommet for at blive, mener operachef Giordano Bellincampi

Due minuti. Chefdirigent for Aarhus Symfoniorkester Giancarlo Andretta stikker lige hovedet ind hos operachef på Den Jyske Opera Giordano Bellincampi, og de to taler naturligvis indbyrdes deres fælles modersmål, italiensk. Men det er de ikke ene om. Overalt på gange og i øvelokaler summer Musikhuset i Århus i disse dage af italienske gloser.

Om få dage er der premiere på Donizettis opera "Elskovsdrikken", og med den er Italien i den grad flyttet til den januar-grå jyske provins. Foruden operachefen og de to alternerende dirigenter er også instruktøren, scenografen og lysproduceren italienere og det samme er to af sangerne i forestillingen. Rekvisitterne er fundet på italienske loppemarkeder, og de helt rigtige vinflasker er sammen med autentisk italiensk spaghetti fragtet de mange kilometer nordpå til Århus.

Det er ligesom at være hjemme igen, smiler Giordano Bellincampi henført og erklærer sig særdeles tilfreds med, at alt med "Elskovsdrikken" ser ud til at gå op i en højere enhed.

Hans erklærede mål er, at en af operaens tre årlige turnéforestillinger skal styres af et internationalt hold, og at mindst en af forestillingerne skal bringe kunstnere til, der aldrig tidligere har arbejdet på Den Jyske Opera. Begge dele er opfyldt med "Elskovsdrikken".

Danmark er ikke noget stort operaland, derfor er det vigtigt, at vi henter inspiration udefra, og i dette tilfælde, hvor vi for første gang i mange år har en ægte italiensk belcanto-opera på repertoiret, var det logisk at finde nogle af de fremadstormende nye navne i italiensk opera, siger Giordano Bellincampi og hentyder især til instruktøren Andrea De Rosa og scenografen Alessandro Ciammarughi.

Den Jyske Opera har i flere år arbejdet bevidst med at udbrede operakendskabet til så mange mennesker som muligt ved blandt andet at lave en række arrangementer, der ikke direkte kræver billet til den store sal i Musikhuset.

I forbindelse med "Elskovsdrikken" er disse udenomarrangementer nærmest boomet: Der har været "smag-selv-opera" på en af byens restauranter, operalaboratorium for bedsteforældre og børnebørn, og to dage efter premieren arrangeres der "opera for begyndere", hvor deltagerne kan komme helt tæt på nogle af forestillingens solister. Til generalprøven inviteres studerende og unge under 25 år ind og se "Elskovsdrikken" for en flad 50'er, og så er der klubben Den Jyske Opera for Quinder, der henvender sig til kvinder, som er single, eller hvis mand har en tendens til at falde i søvn under en operaforestilling.

Som kulturinstitution skal vi både være et sted, der byder folk indenfor og en kulturel ressource, der er til stede i bybilledet, mener Giordano Bellincampi.

Han ser en klar tendens til, at sideaktiviteterne bliver flere og mere opfindsomme i de her år, og at det kun er det økonomiske råderum, der sætter grænser for, hvor langt man kan gå ad den vej.

Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at berettigelsen altid skal være den kunstneriske nødvendighed, ellers virker det simpelthen ikke, fastslår Giordano Bellincampi.

"Elskovsdrikken" af Gaetano Donizetti spiller i Musikhuset Aarhus 28.-31. januar, hvorefter den skal på turné.washuus@kristeligt-dagblad.dk