Jazzen har momentum og knopskyder i Aalborg

Jazzscenen i Aalborg er i rivende udvikling og afspejler et voksende miljø af især yngre musikere, der spiller innovativ jazz på nye scener, lyder det fra jazzeksperter og musikere. På trods af coronakrisen bliver jazzfestivalen Meutiviti i disse dage afviklet for niende år i træk

Mads Houe (i midten), der er formand for Meutiviti Festival i Aalborg, er orkesterleder for Ethnic Breeze, som på billedet spiller koncert med ”nyskrevet eksotisk jazz” på spillestedet 1000Fryd i Aalborg. – Foto: Lucas Illanes.
Mads Houe (i midten), der er formand for Meutiviti Festival i Aalborg, er orkesterleder for Ethnic Breeze, som på billedet spiller koncert med ”nyskrevet eksotisk jazz” på spillestedet 1000Fryd i Aalborg. – Foto: Lucas Illanes.

I forrige uge blev Aalborgs første jazz-camp afholdt, mens denne uge byder på den årlige tilbagevendende jazzfestival Meutiviti. Året rundt bliver der i den nordjyske hovedstad i stigende grad spillet koncerter, inviteret til jamsessions og arrangeret en række jazz-begivenheder.

”Der er grøde i jazzen i Aalborg. Inden for de seneste par år er der sket en markant udvikling i byens jazzliv,” fastslår daglig leder af Center for Dansk Jazzhistorie og tidligere lektor i musikvidenskab ved Aalborg Universitet Tore Mortensen.

”Det hænger sammen med Det Jyske Musikkonservatorium, som de senere år har fået en stor tilstrømning af studerende fra hele verden, som har været med til at skabe en stil og et udtryk, som tiltrækker flere unge og et nyt publikum,” fortsætter Tore Mortensen, der har fulgt jazzscenen i Aalborg gennem årtier.

Formand for foreningen Swinging Europe og manden bag bloggen JazzNyt Niels Overgård følger ligeledes udviklingen i den nordjyske hovedstad med stor optimisme.

”Aalborg har momentum lige nu. Byen har et godt og sundt jazzmiljø, som peger længere frem. Jeg kan godt forestille mig, at man om 10 år snakker om, hvor meget gang i den, der var i Aalborg. Meutiviti Festivalen er et godt billede på, hvad der sker i Aalborg. Det er noget, der kun vil kunne skabes i Aalborg, fordi kulturen er rodfæstet der. Der er et miljø, som gør, at det er værd at blive boende i byen som udøvende jazzmusiker. Og det er noget, der er sket inden for de sidste fem år,” siger Niels Overgård.

Tore Mortensen er modsat Niels Overgård bosiddende i Aalborg og ser dagligt udviklingen med egne øjne.

”Spillestederne popper op omkring i byen. Det knopskyder, ligesom klubberne gjorde tilbage i 1960’erne, og der er et glimrende samarbejde mellem Musikkonservatoriet og byens musikalske institutioner.”

Ifølge Tore Mortensen er dygtige undervisere på Musikkonservatoriet afgørende for at tiltrække de udenlandske studerende, der sammen med lokale står for nye initiativer. Han nævner blandt andre den internationalt anerkendte jazzbassist og komponist Kenneth Dahl Knudsen, der for få år siden vendte tilbage til Aalborg for at undervise på Musikkonservatoriet.

”Da jeg kom tilbage, var mentaliteten allerede åben for nye ting. Man var på sporet, og jeg greb det øjeblik,” fortæller adjunkt Kenneth Dahl Knudsen.

Han er selv fra egnen, er uddannet på Musikkonservatoriet og flyttede fra byen, fordi det dengang ikke var muligt at spille jazz på professionelt niveau i Aalborg. Det har siden ændret sig, siger han og peger ligesom Tore Mortensen på et ungt jazzmijø, der inspirerer, tager del og støtter op om de initiativer, som han selv er en del af at skabe under sammenslutningen Jazz9tus.

”Flere unge bliver i Aalborg for at spille jazz. Og det er helt afgørende, at min generation af musikere har en aktiv generation under os,” siger manden, der i 2019 modtog Nordjyske Kulturpris for sin indsats for det aalborgensiske jazzmiljø.

Det var samme Kenneth Dahl Knudsen, der med en håndfuld andre initiativtagere i 2011 stod bag foreningen Meutiviti, som siden har afholdt en årlig jazzfestival i byen som supplement til den mere bluesorienterede Den Blå Festival, som i år er aflyst.

Nu er festivalens ledelse overtaget af nye kræfter, og formand Mads Houe fortæller om festivalen, der fra i onsdags, den 12. august, til på lørdag, den 15. august, bliver afviklet for niende år i træk.

”Meutiviti Festival handler om at få nordjyderne så tæt på som muligt – helt om bag tankerne til musikken. Vi prøver at skabe intime koncerter, hvor alt kan opstå.”

I år er festivalen på grund af coronarestriktioner kun halvt så stor som sædvanlig, så koncerterne bliver ekstra intime, fordi der på de to spillesteder kun er plads til henholdsvis 20 og 30 gæster.

”Ud over at præsentere nordjyderne for deres egne upcoming jazzmusikere vil vi også skabe brobygning og tiltrække dygtige folk, og derfor kommer der også enkelte gæsteoptrædener udefra,” fortæller Mads Houe.

Han genkender Tore Mortensens billede af Musikkonservatoriet, som evner at tiltrække internationale studerende, der spiller en stor rolle for udviklingen af Aalborgs jazzmiljø.

”Aalborg har en stærk historie for jazz med en Big Band-kultur og en række ældre musikere, der har banet vejen. Nu har de unge musikere gang i deres eget, og hvor jazz for 10 år siden måske var lidt en nichegenre, er det min fornemmelse, at det er blevet mainstream . På den gode måde. Der er et sammentømret miljø, hvor alle kender alle. Den største udvikling har været det musikalske niveau, som har rykket sig på grund af mangfoldigheden på de uddannelsesinstitutionerne,” afslutter Mads Houe, der selv studerer på Musikkonservatoriet på syvende år for at blive solist.

Den øgede opmærksomhed på jazzen glæder Tore Mortensen, der ligesom Mads Houe har bemærket en stigning i antallet af jazzinteresserede. Hvor jazzen i 1950’erne og begyndelsen af 1960’erne var ungdommens musik, forsvandt interessen efterhånden, og jazz blev, ifølge lektoren, ”en musikgenre for dem, der syntes, at der måtte være andet og mere i livet end rock og pop”.

”Og det, vi oplever i Aalborg i disse år, er, at en lidt større andel af ungdomsårgangene dyrker jazzen igen. Måske er der håb om, at alle disse initiativer vil skubbe en ny æra i gang, så vi kan komme tilbage til niveauet i 1950’erne,” siger lederen af Center for Dansk Jazzhistorie henført.

”Til dengang med Papa Bue og en masse lokale orkestre.”