Prøv avisen

Jødisk minoritetskultur overskygges af israelske film ved festival i København

Næsten halvdelen af de 28 film, der bliver vist på festivalen, er israelsk producerede. Det antal betyder, at de israelske film kommer til at dominere tema og indhold, og derfor kommer konflikten mellem Israel og Palæstina alt for ofte i fokus, mener Anne Boukris. Foto: Oded Balilty/Ritzau Scanpix

Københavns jødiske filmfestival åbner i dag, og her er der især mange israelske film på programmet. Festivalens leder mener, at der i fremtiden bør fokuseres mere på de jødiske minoriteter rundt om i verden

”Ja, jeg er lesbisk, jeg er homoseksuel. Men abonnerer jeg på alt, hvad den lesbiske og homoseksuelle bevægelse mener? Og er det virkelig det første, jeg er, eller er jeg først og fremmest kvinde eller jøde?”.

Sådan indleder den amerikanske filosof og sociolog Judith Butler i portrætfilmen af samme navn. Filmen vises på årets udgave af Copenhagen Jewish Film Festival, der åbner i dag.

Den er ifølge lederen af festivalen, Anne Boukris, et eksempel på, hvad man som publikum fremover skal se mere til, når der indløses billet til festivalen. Den har nemlig et højt filosofisk og eksistentialistisk niveau, og så tiltrækker den et bredere publikum. Anderledes ser det ud i år, hvor næsten halvdelen af de 28 film, der bliver vist på festivalen, er israelsk producerede. Det antal betyder, at de israelske film kommer til at dominere tema og indhold, og derfor kommer konflikten mellem Israel og Palæstina alt for ofte i fokus, mener Anne Boukris.

”Øjenene, der ser, og erfaringerne, der er levet, vil altid spille en rolle, i forhold til hvad der bliver belyst. Måske medvirker det israelske perspektiv til, at den samlede jødiske fortælling forsvinder,” siger Anne Boukris.

Lederen for den jødiske filmfestival mener, at der både kommer gode, vigtige og nyskabende film fra Israel, men at det er tid til at kigge lidt mere på de jødiske minoriteters liv og fremtid.

”Jeg spørger mig selv: Hvem er jøderne i dag, og hvad kæmper vi for som minoritet? Er der noget, vi som festival mister, når der er så stort et fokus på Israel og på den nu 70 år lange konflikt? Jeg mener, at fokus med fordel kan flyttes til de jødiske minoriteter rundt omkring i verden,” siger hun og påpeger, at en stor del af de film, der i dag bliver lavet om jødisk historie, religion og kultur, kommer fra Israel.

”Hvis man følger de israelske narrativer i film, så er Europa ofte beskrevet som en fortidig verden, som har det med at blive husket for det værste. Med en god balance mellem de film, vi viser, kan vi give et positivt skub til den jødiske filmverden,” siger Anne Boukris. I år havde Anne Boukris derfor overvejet et tema som ”hvorfor ser Europa ud, som det gør i dag?” og et særligt fokus på, hvordan de østeuropæiske lande har arbejdet med at forsone sig med den jødiske kultur og historie. Det håber hun kan gennemføres næste år.

Også ifølge Jacob Zylber, som er festivalleder på Jødisk Kulturfestival, der afholdes til sommer, er det vigtigt, at jødiske kulturarrangementer gør brug af kunst og kultur fra hele verden, så ikke kun israelsk kultur dominerer. Han mener, at jødiske kulturarrangementer skal hylde den jødiske mangfoldighed, og at det skal kunne ses i de tilbud, som publikum bliver præsenteret for. Derfor præsenterer Jødisk Kulturfestival til sommer kunstnere fra 12 forskellige lande som eksempelvis Portugal, Ungarn, Sverige og Danmark.

”Fra Israel kommer der masser af spændende jødisk kunst og kultur, men når der befinder sig jøder rundt om i hele Europa, så skal de også have en platform, hvis vi vil vise, hvad den jødiske arv består af,” siger Jacob Zylber.