Jyske museumsdirektører opfordrer til entré på københavnske museer

Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst bør genindføre entré til de faste udstillinger, mener jyske museumsdirektører, for de to museer bruges primært af københavnere

Thomas Bloch Ravn, Gitte Ørskou og Jan Skamby Madsen, fra henholdsvis Den Gamle by i Aarhus, Kunsten i Aalborg og Moesgaard, mener alle at Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst bør kunne genindføre entré til de faste udstillinger. Arkivfotos.
Thomas Bloch Ravn, Gitte Ørskou og Jan Skamby Madsen, fra henholdsvis Den Gamle by i Aarhus, Kunsten i Aalborg og Moesgaard, mener alle at Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst bør kunne genindføre entré til de faste udstillinger. Arkivfotos. . Foto: Bjarne Lüthcke/Henning Bagger.

Siden 2006 har det været gratis at komme ind at se de faste samlinger på Statens Museum for Kunst og Nationalmuseet i København. Ordningen blev indført af daværende kulturminister Brian Mikkelsen (K), og argumentet lød, at når det gælder kulturarven, skal der være lige adgang for alle.

Mødt med den nuværende regerings sparekrav på to procent årligt de næste fire år, har de to museer imidlertid ytret ønske om at genindføre systemet med betalte billetter. Det er, som beskrevet i avisen fredag, flere politikere og eksperter imod.

Men fra museumsdirektører i Jylland er der fuld opbakning til entré, for det er primært Københavns borgere, der besøger de to museer, lyder det.

”Jeg synes, det er en smuk tanke, at det skal være gratis at besøge Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst, men argumentet om, at det derved skaber lige adgang for alle, holder ikke,” siger direktør for Kunsten i Aalborg, Gitte Ørskou og forsætter:

”Det er at stikke sig selv blår i øjnene, hvis man tror, at det er hele Danmarks befolkning, der kommer på de to museer, fordi der er gratis entré. Et skolebarn i Nordjylland har slet ikke det samme forhold og kendskab til Statens Museum for Kunst som et skolebarn i hovedstaden. Det er ikke museernes skyld, men geografiens. Hvis man virkelig ville gøre dem til hele landets museer, så skulle man give dem mange flere penge og pålægge dem at komme rundt i landet på samme måde som Det Kongelige Teater.”

Ifølge Thomas Bloch Ravn, der er direktør for Den Gamle By i Aarhus, er argumentet med den lige adgang til kulturarven forældet.

”Jeg tror, det er en rest fra dengang, hvor de to museer var de eneste museer, der for alvor kunne noget. Nu er vi mange, der beskæftiger os med kulturarven, og der er ikke noget, der tyder på, at udviklingen er sket der, hvor det er gratis at komme, tværtimod,” siger han.

Allerede for 10 år siden skrev Thomas Bloch Ravn en kronik i Berlingske med overskriften ”Gratis adgang sætter museer i stå”, og den holdning står han stadig inde for.

”Det er selvfølgelig lidt skarpt skåret, men man kan sige, at udviklingen især er sket på museer, der tager entré,” siger han.

Samtidig mener han, at det er vigtigt for statslige museer, at de kan finde ekstra indtægter ved at skrue på billetprisen, når der skæres i det statslige tilskud.

”I Aarhus har vi sammen med Moesgaard og ARoS en årlig entréindtægt på 70-80 millioner kroner. Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst ligger et sted, hvor der bor halvanden million mennesker inden for en halv times afstand. Derved burde de kunne tjene langt mere, og i stedet for den nuværende nedadgående spiral, hvor der skal spares, kunne de vende den til en opadgående, udviklingsorienteret spiral,” siger Thomas Bloch Ravn.

Gitte Ørskou er enig i, at det er vigtigt for museerne, at de selv kan tjene penge.

”Vi skal tjene i hvert fald 60 procent af vores driftsbudget, og på ARoS og Louisiana er det helt op til 75 procent. Med det udgangspunkt er det ufattelig vigtigt, at vi hele tiden formår at genere nye indtjeningsmuligheder. Det er det også for de to museer i København,” siger hun.

Moesgaards direktør, Jan Skamby Madsen, var tidligere tilhænger af fri adgang til landets kulturhistoriske museer, og han mener stadig, at grundtanken er god, men at det er konkurrenceforvridende over for landets øvrige museer.

”Det er tosset, at vi skal stilles forskelligt, og jeg kan ikke se, hvorfor Nationalmuseet ikke skulle kunne tage entré. Der ligger en god motivation i, at vi selv tjener penge, for det giver os nogle frihedsgrader. Det betyder ikke, at vi lefler for nogen, og vi går naturligvis ikke på kompromis med kvaliteten,” siger han.

Jan Skamby Madsen er enig med Gitte Ørskou i, at der også er tale om en hovedstad kontra provins-diskussion.

”Geografien gør, at der aldrig kan være fuldstændig lige vilkår,” siger han.