Prøv avisen

Kedsomheden er forsvundet ud af kulturen, og nu savner vi den

Herhjemme er kedsomhed endnu ikke slået igennem i helt samme grad som i udlandet, men enkelte forskere, forfattere og kunstnere har allerede fået interesse for kedsomheden og opdaget emnets popularitet og potentiale. – Illustration: Nick Lowndes/ritzau.

I en tilværelse, der domineres af konstant digital tilstedeværelse, får kedsomhed sjældent lov til at få en plads i vores sind. Men nu ser det ud til, at emnet alligevel har fundet en plads i det moderne samfund, hvor kedsomhed er blevet et omdrejningspunkt for international filosofi, psykologi og litteratur. I denne weekend samles forskere fra hele verden til en europæisk kedsomheds-konference, og kedsomheds-bølgen ser også ud til snart at nå Danmark

Kloge mennesker keder sig aldrig. Sådan lyder i hvert fald et gammelt ordsprog. I dag kunne sætningen måske passende omskrives til at lyde: Digitale mennesker keder sig aldrig. For i takt med, at smartphones har gjort deres indtog i tilværelsen og sikret, at et par fingre på en skærm lynhurtigt kan få kedsomheden til at forsvinde, har evnen til at dyrke kedsomheden listet sig ud af tilværelsen.

På trods af, at evnen til at kede sig er truet, vinder kedsomhed frem som tema i både moderne forskning og litteratur. Det ses blandt andet denne weekend, hvor forskere fra hele verden samles til en akademisk kedsomheds-konference i Polen under sloganet ”kedsomhed er alt andet end kedeligt”.

Også udenlandsk litteratur har fået øjnene op for kedsomhed, som det for nylig fremgik af det canadiske litteraturmagasin Literary Review of Canada, hvori kedsomhed af den canadiske filosofiprofessor Mark King-well blev kaldt for en booming business i en tid, hvor vi oftest ”når at jage kedsomheden væk, før den når at forme sig”.

Herhjemme er kedsomhed endnu ikke slået igennem i helt samme grad, men enkelte forskere, forfattere og kunstnere har allerede fået interesse for kedsomheden og opdaget emnets popularitet og potentiale.

Det gælder blandt andet Rasmus Johnsen, der er lektor ved Copenhagen Business School og forsker i kedsomhed som kulturelt fænomen. Også han peger på, at tidens fascination af kedsomhed skyldes kedsomhedens fravær.

Andre læser lige nu