Kinesisk bog om døden indtager Kolding

Den første danske dramatisering af den kinesiske bog om abekongen har premiere i dag på Mungo Park Kolding

”Abekongen” er en underholdende og farverig forestilling for både voksne og børn. Der gøres brug af filmindustriens blue screen-teknologi og koreografi af den thailandske martial arts-artist Teerawat Mulvilai. Skuespillerne kan løbe på vægge og hoppe på skyer, de bestiger skarpe bjergtinder og rejser gennem fremmede landskaber. –
”Abekongen” er en underholdende og farverig forestilling for både voksne og børn. Der gøres brug af filmindustriens blue screen-teknologi og koreografi af den thailandske martial arts-artist Teerawat Mulvilai. Skuespillerne kan løbe på vægge og hoppe på skyer, de bestiger skarpe bjergtinder og rejser gennem fremmede landskaber. –. Foto: Palle Skov/Mungo Park Kolding.

Jeg vil én ting og kun én: lære om udødelighed. Det er vigtigere for mig end livet. Sådan siger abekongen fra en af østens største myter, der opføres for første gang herhjemme som teater på Mungo Park Kolding.

LÆS OGSÅ:Mungo Park Kolding er en succes

Sætningen indrammer drivkraften for den danske fortolkning af den gamle episke fortælling, der sætter fokus på døden og jagten på det evige liv.

Mange kender måske historien om den lille kække abe, der kan flyve på skyer og har en magisk stav, fra animationsfilmen Da nao tian gong (på dansk Abekongen) fra 1965, der blev vist for nylig på DR Ramasjang. Abekongen har overnaturlige kræfter og udfordrer alle omkring sig: kejserens hær, magi og selve døden. Fortællingen hedder direkte oversat Rejsen mod vest og blev nedfældet på kinesisk på over 3000 sider for 400 år siden. Myten bygger på en endnu ældre legende om den buddhistiske munk Xuánzàng, der tager på en rejse mod vest efter buddhismens hellige skrifter.

Teaterdirektør og instruktør Moqi Simon Trolin har lagt vægt på døden som tema i sin familieforestilling. På det ydre plan er myten en komisk og eventyrlig historie om nogle karakterer på en lang rejse, hvor de oplever en masse. Den lille abe får til opgave at beskytte en hellig munk på rejsen til verdens ende, hvor de buddhistiske skrifter gemmer svaret på livets mening. I selskab med en gris og en drage bliver det begyndelsen på et eventyr fuld af prøvelser, kampe, trolddom og magi. Men under det spændende eventyr ligger en relevant fortælling om menneskets forhold til døden, mener Moqi Simon Trolin.

Jeg blev fascineret af historien, da jeg så tegnefilmen og siden læste bogen. Den 400 år gamle fortælling om abekongen har buddhistiske rødder og er relevant for et dansk publikum, der har det svært med og undgår samtaler om død og efterliv. Døden er meget mere fremtrædende i den her myte, end man finder det i mange af Vestens episke værker. Den er sjov og forholder sig til dødsforholdet på en måde, der adskiller sig fra mange af de fortællinger, der udspringer af den kristne kultur, siger Moqi Simon Trolin, der har en bachelorgrad i religionshistorie med speciale i buddhisme.

Han peger på de filosofiske elementer fra Østen, hvor for eksempel reinkarnation er et centralt begreb.

I den kristne tradition skubber vi ligesom døden foran os. Vi har fundet på et himmerige, men at diskutere død og genfødsel er ligesom ikke noget, vi gør os så meget i. Jeg ser ingen grund til at have den berøringsangst med et af livets uundgåelige forhold. I buddhismen er liv og død ikke adskilt. Død er en naturlig vej at gå mod, siger instruktøren.

I Abekongen er udødelighed meget til stede. I den danske fortolkning har aben levet i 400 år gennem genfødsler. Men han kan ikke tage sin viden fra de tidligere liv med sig og jagter den evige bevidsthed. Men det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre, fortæller Moqi Simon Trolin.Pointen er, at alt forandrer sig. Og det kan man ikke kæmpe imod. Det er en umulig kamp, for man kan ikke konservere tiden.
Døden er en forandring som alt andet, som ikke kan snydes, siger han og understreger, at Abekongens alvorlige aspekter ikke overskygger de underholdende, men at historien ikke skjuler det uundgåelige for børn, der alligevel forstår alt det, vi forældre tier stille med.