På gulvet sidder, halvvejs ligger fire 5. klasse-drenge og broderer nogle meget store bogstaver på et flere meter langt stykke stof. DYDER står der, da de som de første er færdige og dermed har overhalet to piger, der med samme intense koncentration har broderet bogstaverne FRED. Sammen er de midt i en projektuge på Lisbjerg Skole i det nordlige Aarhus, og fælles for dem er, at de arbejder med dyden tålmodighed.
”Tålmodighed er noget med at vente og tage det roligt, men jeg kender det altså bedst fra, når de voksne siger: Stop, nu er min tålmodighed opbrugt,” siger Marius Fynbo Sørensen, mens klassekammeraten Simon Iversen mest forbinder tålmodighed med det, han er nødt til at have, hvis hans far er forsinket, når han skal hente ham i SFO’en.
Ved siden af børnene står sognepræst Charlotte Frouvne Nayberg, der er begejstret for deres kommentarer. Sammen med en lokal Lisbjerg-borger er hun initiativtager til projektet ”Rethink dyder”, der netop har til hensigt at få samtaler i gang om dydernes betydning for, hvordan mennesker har det med hinanden.
Udgangspunktet for projektet er et gyldent alter fra 1136, der indtil midten af 1800-tallet hang i Lisbjerg Kirke, men nu befinder sig på Nationalmuseet i København. På alteret er seks kvindefigurer, der symboliserer dyderne fred, tro, tålmodighed, håb, kærlighed og beskedenhed. Dyder, der engang blev fremhævet som værdifulde leveregler, men som i dag er gået lidt i glemmebogen.
”Ved tærsklen til kulturhovedstadsåret i Aarhus, der har temaet ”Let’s rethink” (lad os gentænke), synes vi, det er relevant at gentænke dyderne og undersøge, om de stadigvæk har en værdi. Ifølge Aristoteles kan dyderne hjælpe det uperfekte menneske til et godt liv til glæde for samfundet såvel som for mennesket selv. Den tanke giver god mening i en bydel som vores, der ifølge planerne skal vokse med 20.000-25.000 nye indbyggere i de kommende år, og hvor sammenhængskraften derfor gerne skal tænkes ind fra begyndelsen,” siger Charlotte Frouvne Nayberg.
Samtidig kan hun være nervøs for, at dødssynderne er blevet vor tids dyder. Og når syv museer i Region Midtjylland i kulturhovedstads-året er gået sammen om at gentænke dødsynderne, vil hun gerne være med til at skabe en modvægt ved at fokusere på dyderne.
”Kirken har altid haft den samtale, og nu vil vi gerne brede den ud. Vi skal ikke være bange for at snakke moral og for at give hinanden nogle pejlemærker for, at noget altså er vigtigere end andet,” siger Charlotte Frouvne Nayberg.
Som lærer for Lisbjerg Skoles ældste elever er Jakob Næsborg enig:
”Der ligger en masse dannelse i at tage fat på dyderne, og eleverne går ikke upåvirket ud af en uge som denne,” siger han.
I hans klasse har eleverne blandt andet produceret spil med indbyggede etiske dilemmaer.