Shakespeare inspirerer klassiske komponister

Komponister har gennem 400 år brugt Shakespeares skuespil som inspiration til symfonier, operaer, balletter, ouverturer og musicals

”Komponister har gennem 400 år været draget af Shakespeares værker og brugt hans skuespil som inspiration for symfonier, operaer, balletter, ouverturer og musicals. Måske i sin reneste form, når det kommer til Shakespeare, som musik skrevet inspireret af skuespil, som Mendelssohns ’En skærsommernatsdrøm’,” forklarer dirigenten Patrick Bailey fra London Philharmonic Orchestra.
”Komponister har gennem 400 år været draget af Shakespeares værker og brugt hans skuespil som inspiration for symfonier, operaer, balletter, ouverturer og musicals. Måske i sin reneste form, når det kommer til Shakespeare, som musik skrevet inspireret af skuespil, som Mendelssohns ’En skærsommernatsdrøm’,” forklarer dirigenten Patrick Bailey fra London Philharmonic Orchestra.

William Shakespeare kunne noget, som få andre har formået.

Hans skuespil har i den grad indtaget den klassiske musikscene – ikke kun som opera og ballet, hvor hans ord bliver bragt videre i sang og dans – men også kompositioner, hvor musikken alene fortolker handlingen.

”Komponister har gennem 400 år været draget af Shakespeares værker og brugt hans skuespil som inspiration til symfonier, operaer, balletter, ouverturer og musicals. Måske i sin reneste form, når det kommer til Shakespeare, som musik skrevet inspireret af skuespil, som Mendelssohns ’En skærsommernatsdrøm’,” forklarer dirigenten Patrick Bailey fra London Philharmonic Orchestra.

Orkesteret har dedikeret foråret til en række koncerter med nogle af de mest markante værker og har haft en stor gallakoncert med stjernedirigenten Vladimir Jurowski den 23. april, som markerede 400-året for Shakespeares død.

Patrick Bailey forklarer i forbindelse med præsentationen af programmet, at Shakespeares udbredelse kun bliver overgået af Bibelen.

”Jean Sibelius skrev en fantastisk udgave af ’Stormen’. Bare lyt til den måde, hvorpå han bruger fløjter til at lade grenene på et egetræ blafre i vinden. ’Stormen’ var også emnet for en opera af britiske Thomas Adès (2004). Måske en af de mest fascinerende operaer skrevet over de seneste årtier. For ikke at blive bundet for fast af Shakespeares sprog, komponerede han til en libretto af amerikanske Meredith Oakes, hvis sparsomme tekst stadig var poetisk,” siger Patrick Bailey om, hvordan Shakespeares berømmede sprog for nogle var en hindring og for andre en inspiration.

”Benjamin Britten var draget af ’En skærsommernatsdrøm’, og i modsætning til Adès fandt han, at han kunne arbejde med Shakespeares originale sprog, og han fandt landet med elverkongen Oberon og elvene særligt inspirerende,” forklarer Patrick Bailey.

William Shakespeare var blot 52 år, da han døde.

Russ McDonald, professor i musikhistorie ved Gold-smiths College, University of London, forklarer, at det ikke tog lang tid, før de første komponister hentede inspirationer i Shakespeare. Det skete efter de 18 års tørke i engelsk teaterliv, hvor Oliver Cromwell lukkede alle teatre.

”Den første store i operaform var Henry Purcells ’The Faerie Queenne’ (’Elverdronningen’, 1692), et værk, der er kendt som en semi-opera, hvor hvert stærkt forkortede akt i ’En skærsommernatsdrøm’ blev fulgt at en maskeradeagtig operapause,” forklarer Russ McDonald om stykket, som til sommer kan opleves på teateret Shakespeares Globe i London.

I det 17. århundrede var italiensk opera populær i London, og komponisten John Christopher Smith tog også udgangspunkt i ”En skærsommernatsdrøm”, da han skrev et stykke til samtidens helt store skuespiller, David Garrick, som kunne annoncere fra scenen i Dury Lane Theatre, at der var tale om et stykke skrevet af Signor Shakespearelli.

I den mere seriøse afdeling fik også de store komponister på det europæiske fastland øjnene op for William Shakespeare.

”Århundredet endte uden fuldendelsen af et af de mest fascinerende projekter. Blot uger før sin død, havde Mozart accepteret en libretto til en opera baseret på ’Stormen’, og gennem årtier var det skuespil genstand for en nærmest musikalsk besættelse, hvilket ikke mindst hang sammen med, at stykket vandt genklang med temaerne i den tyske romantik,” forklarer Russ McDonald.

Shakespeare optager til stadighed nye komponister. Royal Ballet i London markerer 400-året med deres ballet ”En skærsommernatsdrøm”, fra 2014. For koreografien står Christopher Wheeldon, mens den nu 44-årige komponist Joby Talbot har komponeret musikken.

”Jeg brugte 15 gange længere tid på det end normalt. Efter at have afsluttet første akt, som var det sværeste, jeg nogensinde har komponeret, tog jeg en dyb indånding og tænkte, ’at nu vil det være lettere’. Men da fandt jeg ud af, at jeg med anden akt startede på et helt andet stykke,” forklarer Joby Talbot, der brugte to år på at komponere den over to timer lange ballet i tre akter.