Klassiske musikfestivaler lover ligestilling for kvindelige komponister

I 2022 skal halvdelen af alle nye værker ved promenadekoncerterne i Storbritannien være af kvindelige komponister

Promenadekoncerterne, som her i Royal Albert Hall i London, skal have flere kvindelige komponister. –
Promenadekoncerterne, som her i Royal Albert Hall i London, skal have flere kvindelige komponister. – . Foto: Akira Suemori/AP/Ritzau Scanpix.

BBC Proms – også kendt som promenadekoncerterne – er blandt 45 musikfestivaler, som nu lover at rette op den skæve kønsfordeling på den musikalske scene.

Og selvom de ikke kan ændre på, at megen eksisterende klassisk musik er komponeret af mænd fra Beethoven til Brahms, så kan de gøre noget ved nye værker. De lover derfor, at der skal være en lige kønsfordeling for nye værker, hvor halvdelen skal være af kvindelige komponister i 2022.

Promenadekoncerterne begyndte i 1895, og de hedder nu BBC Proms, fordi BBC sender alle koncerterne under festivalen på enten radio eller tv, og den sidste promenadekoncert har længe været vist på dansk tv. Først i 2013 blev amerikanske Marin Alsop den første kvindelige dirigent til at svinge taktstokken på den sidste aften.

Der er ikke fare for, at den britiske komponist Edward Elgar med hans ”Pomp and Circumstance Marches” (Marcherne for pomp og pragt) og andre historiske komponister forsvinder fra programmet. Men i det moderne repertoire skal der være ligestilling.

”At opnå en ligestilling mellem kønnene, når værker af samtidige komponister bliver opført ved BBC Proms, er noget, som vi har været meget forpligtet på, og vi ser det som afgørende for den kreative udvikling af verdens største klassiske musikfestival,” siger Proms-direktør David Pickard ifølge avisen The Times.

Som Kristeligt Dagblad kunne berette tidligere på ugen, så hører det i Danmark til sjældenhederne, at nutidige kvindelige komponister er en del af koncertprogrammet.

I Storbritannien er en af de store støtter af ny musik fonden PRS Foundation, der har været meget aktiv i at få de mange toneangivende festivaler til at prioritere ny musik af kvindelige komponister.

”Presset for at opnå lighed mellem kønnene findes overalt i samfundet, og med den stadig større offentlige bevidsthed om uligheden i de kreative industrier, så har vi muligheden for at svare igen og forpligte os på en meget håndgribelig ændring i branchen,” siger fondens direktør Vanessa Reed til avisen The Guardian.

Udmeldingen fra de klassiske musikfestivaler følger i kølvandet på kritik af, at kvinder i stort set alle roller er stærkt underrepræsenteret, uanset om det kommer til rock, pop, jazz eller anden populærmusik.