Klassiske toner fra en vild krabat og danmarkshistorie som opera

Nye klassiske forårsudgivelser byder på velgørende klaverstykker fra den danske komponist Victor Bendix og Peter Heises opera ”Drot og Marsk”, der ganske enkelt er en klingende dansk kulturskat

Den nye boks med tre cd’er er ganske enkelt en klingende dansk kulturskat, danmarkshistorie med den store pensel og musik i skøn forening.
Den nye boks med tre cd’er er ganske enkelt en klingende dansk kulturskat, danmarkshistorie med den store pensel og musik i skøn forening.

Klavermusik af Victor Bendix

Den danske komponist, pianist og dirigent Victor Bendix (1851-1926) spillede en betydelig rolle i musiklivet før og efter år 1900. Som person var han temmelig kontroversiel, radikal og rapkæftet, ligesom han var involveret i flere amourøse skandaler. Han har været noget overset, men er her i begyndelsen af 2021 kommet i vælten efter to markante udgivelser, dels en fin anmelderrost biografi af Jens Cornelius i Forlaget Multivers’ serie ”Danske komponister”, dels en dobbelt-cd med et rigt udvalg af Bendix’ klavermusik, fint fortolket af Isabel Carlander i optagelser fra 2002 og 2003.

Vi bliver præsenteret for adskillige buketter af klaverstykker, heriblandt komponistens opus 1, ”Fünf Clavierstücke”, som han komponerede i begyndelsen af 1870’erne, det vidtfavnende ”Album”, opus 22, og ikke at forglemme hans klaversonate i g-mol, opus 26, som blev komponeret i 1896. Desuden kan man glæde sig over den medfølgende booklet, der meget naturligt har tekst af Jens Cornelius og bringer et par røverhistorier om Bendix – ovenikøbet sandfærdige. Mere relevant er måske oplysningen om, at den unge Bendix var på sit livs første udlandsrejse i 1872. I Bayreuth overværede han, at Wagner nedlagde grundstenen til sit nye festspilshus, og takket være en anbefaling fra Niels W. Gade fik han lejlighed til at overvære Wagners arbejde med indstuderingen af Beethovens 9. symfoni, der blev spillet ved indvielsen. Et af de musikhistoriske øjeblikke, hvor man gerne ville have været den berømte flue på væggen.

Det forhold, at Bendix har været noget af en vild krabat, afspejler sig ikke i hans musik, sådan som den fremtræder på denne dobbelt-cd. Tværtimod er der tale om en næsten old school-stil uden alt for megen kant – men alsidigheden, det professionelle håndelag og idérigdommen er ikke til at tage fejl af.

Artiklen fortsætter under annoncen

Peter Heises opera ”Drot og Marsk” fik sin uropførelse i september 1878 på Det Kongelige Teater og er af mange blevet betegnet som det bedste bud på en dansk nationalopera. Librettoen var skrevet af Christian Richardt efter Carsten Hauchs skuespil ”Marsk Stig”. Operaen er optaget i den danske kulturkanon, hvor man har kaldt Kong Erik Klipping en ”Don Juan i dansk middelalder” og tilmed peget på, at handlingen er af en sådan art, at Hollywood ville have slået til med det samme!

Det må derfor vække stor interesse, at der på plademærket Dacapo nu foreligger en ny indspilning med en stærk sangerbesætning. I hovedrollerne høres Peter Lodahl som den kvindekære Kong Erik og Johan Reuter som hans marsk (eller marskal) Stig Andersen. Sine Bundgaard er ideel som stridens æble, fru Ingeborg, Gert Henning-Jensen dækker fint rollen som Rane, mens Sofie Elkjær Jensens stemme passer fortrinligt i partiet som kulsvierpigen Aase. Men stærkest indtryk gør Det Kongelige Kapel, under ledelse af Michael Schønwandt – jeg kan ikke forestille mig nogen bedre dirigent til at løfte dette klenodie af et musikværk.

Læg dertil, at den medfølgende booklet er forbilledlig. Ikke alene får man den fuldstændige libretto (på dansk og engelsk) med glimrende noter af Henrik Engelbrecht – den er desuden smukt illustreret, således bliver vi ikke snydt for en af de mest ikoniske illustrationer i danmarkshistorien, nemlig ”De sammensvorne rider fra Finderup efter mordet på Erik Klipping, Skt. Cæcilienat”, her i et stik efter Otto Baches berømte maleri på Frederiksborg Slot. På min gamle LP-version (Unicorn med John Frandsen og DR Symfoniorkestret) gjorde maleriet sig dog bedre – i farve og mere passende størrelse.

Men den nye boks med tre cd’er er ganske enkelt en klingende dansk kulturskat, danmarkshistorie med den store pensel og musik i skøn forening.