Københavns Domkirke var rammen om en righoldig støttekoncert for Ukraine

Musikken, som søndag aften blev spillet for Ukraine, var ikke blot hjerteskærende - den var hjertegribende

Domprovst Anders Gadegaard var vært ved arrangementet.
Domprovst Anders Gadegaard var vært ved arrangementet. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix.

Gennem tiden har Københavns Domkirke budt os på talrige musikalske oplevelser, ofte karakteriseret ved en forunderlig blanding af tradition og fornyelse, men koncerten i søndags var selv efter den målestok en unik begivenhed. Her drejede det sig nemlig om i ord og toner at støtte Ukraine, der befinder sig i en ulykkelig situation, ingen kunne have forestillet sig for blot et par uger siden.

I en tid med krig i Europa havde orkestret Copenhagen Phil med denne koncert søndag eftermiddag ønsket at tænde et lille lys i mørket. I samarbejde med de fremragende messingblæsere i Ensemble Hovaldt og en række eminente musikere og sangere præsenterede man et righoldigt program, der rummede noget for enhver smag – undtagen den dårlige. Domprovst Anders Gadegaard var vært ved arrangementet, og Mette Højen Wijk en sikker konferencier, der bandt de talrige indslag sammen på smukkeste vis. Foran hende havde de godt 30 sangere fra koret Paradoks taget plads – de skulle blandt andet synge Nordahl Griegs og Otto Mortensens ”Kringsatt av fiender” og dermed give situationen i Ukraine et tankevækkende historisk perspektiv.

Midt i kirkens korrunding var et nyt flygel rullet på plads, og her spillede den 25-årige ukrainske pianist Oksana Pavlova, der til daglig studerer i Wien, to stykker: Rakhmaninovs dramatisk-elegiske Etude-Tableaux, opus 39, nr. 5, og Skrjabins virtuose Etude, opus 8 nr. 12 – begge stykker medrivende fortolket. Ro og eftertanke indfandt sig, da den blot 19-årige danske stjerneviolinist Michael Germer lod sit instrument klinge i Johann Sebastian Bachs Allemande fra violinpartita nr. 2.

Den danske bas Nicolai Elsberg (modtager af Sonnings Talentpris 2020) kom ned i det helt dybe register med arien ”O Isis und Osiris” fra Mozarts sidste opera "Tryllefløjten" – og den dansk-russiske sopran Yana Klein frydede forsamlingen med Dvoráks ”Rusalkas Sang til Månen”, i min optik en af operalitteraturens skønneste arier. Havnymfens længsel kunne i situationen høres som vores fælles længsel efter fred og harmoni på vor klode. Man måtte i den forbindelse opleve det som ganske naturligt, at indtægterne fra arrangementet ubeskåret tilfaldt Folkekirkens Nødhjælp.

Som et af de sidste indslag spillede Copenhagen Phils egen koncertmester, violinisten Roberta Verna, nummeret ”Remembrances” fra filmen ”Schindlers liste”. Det var, for nu at låne en vending fra en af talerne ved koncerten, forhenværende statsminister Poul Nyrup Rasmussen (S), ikke blot hjerteskærende, det var hjertegribende.

Støttekoncert for Ukraine i Københavns Domkirke – ved Copenhagen Phil.