Københavns Domkirke var rammen om en righoldig støttekoncert for Ukraine

Musikken, som søndag aften blev spillet for Ukraine, var ikke blot hjerteskærende - den var hjertegribende

Domprovst Anders Gadegaard var vært ved arrangementet.
Domprovst Anders Gadegaard var vært ved arrangementet. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix.

Gennem tiden har Københavns Domkirke budt os på talrige musikalske oplevelser, ofte karakteriseret ved en forunderlig blanding af tradition og fornyelse, men koncerten i søndags var selv efter den målestok en unik begivenhed. Her drejede det sig nemlig om i ord og toner at støtte Ukraine, der befinder sig i en ulykkelig situation, ingen kunne have forestillet sig for blot et par uger siden.

I en tid med krig i Europa havde orkestret Copenhagen Phil med denne koncert søndag eftermiddag ønsket at tænde et lille lys i mørket. I samarbejde med de fremragende messingblæsere i Ensemble Hovaldt og en række eminente musikere og sangere præsenterede man et righoldigt program, der rummede noget for enhver smag – undtagen den dårlige. Domprovst Anders Gadegaard var vært ved arrangementet, og Mette Højen Wijk en sikker konferencier, der bandt de talrige indslag sammen på smukkeste vis. Foran hende havde de godt 30 sangere fra koret Paradoks taget plads – de skulle blandt andet synge Nordahl Griegs og Otto Mortensens ”Kringsatt av fiender” og dermed give situationen i Ukraine et tankevækkende historisk perspektiv.