Prøv avisen

Koncerthuset svækker dansk musikalsk profil

247-årige Thomas Dausgaard er internationalt anerkendt dirigent. I hans syv år som chefdirigent for DR’s Symfoni-orkester opnåede orkestret en hidtil uset anerkendelse og status i udlandet. Fremover skal Dausgaard være gæstedirigent for en række af verdens førende orkestre. – Foto: .

DRs milliard-dyre koncerthus er blevet en forringelse i forhold til det gamle radiohus koncertsal, fastslår afgående chefdirigent for DRs Symfoniorkester. Klassisk musik må vige for kommercielle påhit

DRs Symfoniorkester er i risiko for at miste internationalt terræn som orkester, selvom musikerne stadig regnes for at være blandt Nordens bedste. Det er konsekvensen af DRs nedskæringer på indspilninger, koncerter og turneer med orkestret. For DRs Symfoniorkester har også måttet bøde for, at den nye koncertsal blev langt dyrere, end man havde budgetteret med.

LÆS OGSÅ: Klassisk musik bliver klemt af fusionen mellem P1 og P2

Sådan lyder det fra den internationalt anerkendte Thomas Dausgaard, der i sidste uge stoppede som mangeårig chefdirigent for DRs Symfoniorkester. I sin tid byggede man netop koncertsalen for at matche DRs dygtige symfoniorkester, men det har i dag ikke kun gavnet orkestret, mener han.

I forhold til Radiohusets koncertsal er arbejdsforholdene på nogle måder forringet, fordi den nye sal har fået en helt anden profil, der handler om, at den skal løbe rundt. Vigtige projekter er blevet aflyst, for at salen kunne bruges til mere kommercielt fordelagtige formål, siger Thomas Dausgaard.

En planlagt indspilning af Carl Nielsens symfonier blev for eksempel både aflyst i 2009 og igen i år.

Orkestrets vilkår er noget anderledes, end da jeg startede. Dengang var koncerterne også baseret på radiolytterne og mindre på, hvor mange pladser der blev solgt i salen. Vi kunne spille dristige programmer, der satte nye standarder, siger Thomas Dausgaard, der mener, at udviklingen kan gå ud over orkestrets internationale status:

Vi har haft en meget stærk profil, hvor vi har turneret og indspillet meget. Det er der blevet bremset meget op for de seneste år. Og der er ingen tvivl om, at orkestret på den måde kan miste internationalt terræn, hvis man hverken kan ses på plademarkedet eller under internationale turneer, siger Thomas Dausgaard.

DRs kulturdirektør, Morten Hesseldahl, har svært ved at genkende billedet af et svækket symfoniorkester:

Der er ikke skåret ned på orkestrets budget siden udflytningen. Tværtimod har den øgede fokus på publikum og dermed billetsalg givet flere indtægter, end orkestret havde i Radiohuset. Dertil har ensemblerne samlet fået tilført 30 millioner kroner til nye stillinger, ny teknik og flere nye tv-programmer, siger Morten Hesseldahl og peger på, at orkestret siden udflytningen har turneret i seks lande, ligesom der er planer om at besøge USA og Fjernøsten i det kommende år.

Men først og fremmest har vi investeret i et af verdens bedste koncerthuse. Vi har udvidet orkestret fra 92 til 99 musikere, og vi har markant øget orkestrets synlighed i medierne, især på tv, hvilket giver en langt større eksponering end for eksempel cd-udgivelser, tilføjer han.

Kristeligt Dagblads musikanmelder Jakob Holm mener til gengæld, at Thomas Dausgaard har en pointe.

Det kan godt svække den internationale anseelse, hvis de ikke kommer nok rundt i verden og udgiver nok plader. Og der er blevet aflyst både indspilninger og turneer, så det har han ret i. Men jeg synes omvendt ikke, at der er nogen grund til at blive for bekymret. For orkestret er på den anden side blevet udvidet med nye unge musikere, der er sultne og fulde af talent. Spørgsmålet er, om orkestret kan holde fast i sin succes, når det skal klare sig et år uden chefdirigent, inden den snart 80 år gamle spanske mesterdirigent Rafael Frühbeck de Burgos kommer til, siger Jakob Holm.

ohrstrom@k.dk