Prøv avisen

Kort om nye bøger

Stor er den ikke, denne lille roman af Hernán Rivera Letelier, men den giver god næring til alskens refleksioner over tabet af uskyldige, kreative glæder og eroderingen af lysende talent til fordel for moderne teknologi. Historien finder sted i en afsidesliggende mineby i det nordlige Chile, hvor en fattig familie kun med nød og næppe klarer dagen og vejen. Familien består af en invalid far og hans fem børn; alle med navne, der begynder med M. Moderen er stukket af for mange år siden, og faderen bæller rødvin og drikker sig til glemsel.

Den eneste underholdning, der er i den trøstesløse fattigdom, er en biograf i minebyen, men familien har jo ikke råd til at sende alle børnene i biografen. Men den 10-årige Maria Margarita, der er bogens fortæller, viser sig at have et ganske særligt talent for at se, huske og genfortælle film. Og ikke nok med det: Hun videreudvikler sit talent, så hun med tiden kan mime, gengive stemmer, opføre en film og selv spille alle dens roller. Hun kan sågar synge sange fra de mange film. Hendes talent er en kunst, og hun er en succes!

Hun er endda så stor en succes, at beboere i byen hellere betaler en billet til hende end køber billet til biografen. Hun kan gå fra at være den uskyldsrene Snehvide til en vild Metro-Goldwyn-Mayer-løve på et splitsekund. Men intet varer ved. Faderen dør, lillebroderen ligeså, en anden lillebror stikker af med en ung enke og så kommer det første fjernsyn til byen. Ak! Den konkurrence kan hun ikke hamle op med, og alt er på få år forandret. På hvilken måde skal ikke røbes her, men vi når filosofiske dybder.

Forfatteren Hernán Rivera Letelier er en af de mest læste forfattere i den spansktalende verden. Det er den første bog af ham, der er oversat til dansk.

Jeg skriver blot: Vi vil have mere! Meget mere af denne forunderlige forfatter.

Henrik Ventzel: Fortæl mig sandheden. 299 kroner. 279 sider. Forlaget Turbine.

Fortæl mig sandheden er en dygtigt komponeret og effektivt fortalt roman, der tager sin begyndelse i en mindre by i Danmark, men som længere fremme i bogen fører læseren tilbage til tiden for krigen i Bosnien. Aida er en oprindelig bosnisk kvinde, som i 1992 flygtede med sin lille datter, Jasmina, til Danmark, hvor hun slog sig ned. Men ikke til en normal tilværelse: Krigen og den rolle som snigskytte, hun havde i den bosniske modstandsbevægelse, gør hende ude af stand til at opholde sig på en almindelig bopæl. Datteren er anbragt hos en plejefamilie, mens Aida bor i sin bil. Hun arbejder som graver på en kirkegård og efter arbejde udmatter hun sig i en svømmehal.

Hun lider tydeligt under de oplevelser, hun ihærdigt prøver at fortrænge, så der er blot tale om en slags overlevelse.

Forholdet til datteren er mere end anstrengt, og moderen har aldrig fortalt hende om fortiden som snigskytte og hendes dæknavn Macka Katten. Hun var kendt som en overordentlig dygtig præcisionsskytte og var eminent til at bevare roen i tilspidsede situationer.

Men en dag 16 år efter krigens afslutning opsøges Aida af den tidligere leder af modstandsbevægelsen, Luka, der vil have hende til at henrette endnu et menneske. Dramatikken spidser nu til, men det er ikke bogens spændingsmomenter, der gør den værd at læse, men snarere det skrøbelige og sine steder rasende forhold, der er mellem mor og datter. Ligeledes er især beskrivelsen af Aidas traumer godt ramt, og man bekræftes atter i, at eftervirkninger af krig kan tage generationer. En meget relevant bog.

Danmarks kirker. Svendborg Amt, 7-8, kirkerne i Faaborg. Ved Lasse Bendtsen, Thomas Bertelsen og Line Bonde. 206 sider. Nationalmuseet/Syddansk Universitetsforlag.

Kirkebeskrivelserne under Danmarks kirker er nået til Faaborg, en af de noget yngre købstæder på Fyn. Byen havde indtil reformationstiden en kirke og et helligåndskloster.

Om byens Nikolajkirke ved man ikke meget, da den ved Reformationen blev taget ud af brug, og dens inventar afleveret eller genanvendt i byens nye hovedkirke. Den nye kirke blev den kirkefløj, der havde hørt til byens helligåndshus. Økonomien havde ikke været ret god for hverken helligåndshuset eller kirken, så der var god grund til, at de under Grevens Fejde oprørske fynboer nu kunne nøjes med én kirke. Christian III lod byen beholde Nikolajkirken, der kunne ombygges til rådhus. Det skete ikke. Til gengæld lod man tårnet stå som byens klokketårn, da Helligåndskirken kun havde en beskeden tagrytter. Det forklarer, at byens kirke og dens klokketårn står langt fra hinanden. Nogle vil huske det fra fynboen Peter Hansens berømte maleri fra 1901: På isen bag byen. Faaborg.

Beskrivelsen af kirkerne er glimrende. Dog er det ikke ganske let for menigmand at forstå, hvordan helligåndsordenen kommer til Danmark. Man kan ikke umiddelbart afgøre, om der menes i 1200-tallet eller i 1451, da Helligåndshuset i Aalborg oprettes. Det kunne være bedre forklaret.

Gravminder er der en del af, og de beskrives godt, men det er påfaldende, at epitafier og malerier kan være forsvundet så sent som i 20. århundrede. Flere foreligger kun bevidnet i ældre fotos. Til slut i bindet beskrives resterne af Sankt Nikolaj Kirke og byens metodistkirke, der nedlagdes i 1982. Den jødiske synagoge og begravelsesplads nævnes kun i forbifarten, omend byens jødiske menighed tidligere spillede en betydelig rolle. Dejligt og handy, at en hel by kan rummes i et enkelt hæfte af denne fine publikation.